Článek
Silniční úřad Prahy 1 nechal na konci listopadu nainstalovat značky zakazující vjezd mimo dopravní obsluhu mezi 22:00 a 06:00 do fakticky celé oblasti mezi Dvořákovým nábřežím, Pařížskou, Staroměstským náměstím a Revoluční ulicí.
Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) následně řekl, že magistrát o kroku Prahy 1 nevěděl. Poté nechal značky zneplatnit a magistrátní odbor zahájil přezkum, který skončil zrušením zákazu.
„Cílem návrhu je zachování klidného a bezpečného prostředí pro pohodu obyvatel, ochranu životního prostředí a celkovou kvalitu života,“ uvedla Praha 1 v odůvodnění návrhu, který by měl v čase od 22:00 do 6:00 zapovídat vjezd a průjezd do oblasti vymezené Dvořákovým nábřežím, Pařížskou a Revoluční.
Praha 1 zakázala noční vjezd do části Starého Města
Nyní přijaté usnesení zastupitelstva konstatuje, že stanovení místní úpravy provozu je v kompetenci silničního úřadu Prahy 1 a doporučuje jeho realizaci. Zároveň na návrh radního Richarda Bureše (ODS) zahrnuje konstatování, že při přípravě původního opatření nebyla nad rámec běžného úředního postupu dostatečně informována veřejnost, orgány Prahy 1 ani hlavní město. Radě městské části pak usnesení uložilo usilovat o snižování hlukové zátěže a zajištění nočního klidu v Praze 1 všemi dostupnými prostředky.
Zvůle ze strany primátora
Radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO) již dříve uvedl, že úřad opatření znovu připraví s doplněním podkladů, které v něm podle magistrátního odboru chyběly. Podle přezkumného rozhodnutí nebylo z odůvodnění například patrné, co zákaz odůvodnilo. Zastupitel Filip Lachmann (Praha 1 Sobě), který materiál na úterním jednání zastupitelů předložil, to s ohledem na dlouhou historii mediálně zdokumentovaných pokusů situaci v místě zlepšit označil za úsměvné.
Praha zrušila zákaz nočního vjezdu na Staré Město
Zastupitelé také diskutovali o tom, zda zákaz nějakým způsobem nerozšířit i na vozy taxislužby, které v okolí Dlouhé při čekání na zákazníky často krouží a troubí na sebe, čímž ruší místní obyvatele. Spadají však pod dopravní obsluhu. Ryvola k tomu řekl, že nejprve preferoval měkčí variantu, kterou by po nějaké době radnice vyhodnotila a zvážila zpřísnění. Vedoucí odboru dopravy Prahy 1 Ludvík Czital k tomu doplnil, že širší omezení by předpokládalo důkazy o tom, že taxikáři hluk způsobují. „My nejsme teď ve fázi, kdybychom tyto podklady měli,“ řekl.
Dopravní obsluhou se slovy prováděcí vyhlášky pravidel provozu na pozemních komunikacích rozumí „vozidla zajišťující zásobování nebo lékařské, opravárenské, údržbářské, komunální a podobné služby, vozidla přepravující osobu těžce zdravotně postiženou, vozidla taxislužby a vozidla, jejichž řidiči, provozovatelé nebo přepravované osoby mají v místech za značkou bydliště, ubytování, sídlo nebo nemovitost“.
Zastupitelé Prahy 1 na úterním jednání také kritizovali postup primátora, který podle některých v případě zneplatnění značek jednal protiprávně. Dopravní opatření má totiž na starosti takzvaná přenesená státní správa, která sice fyzicky sídlí v budovách samospráv, ale spadá pod státní orgány, a volení politici tak na jejich rozhodování nemají mít žádný vliv. „Přelepení značek oranžovou izolepou byla pouhá zvůle,“ řekl například Pavel Marc (Zelení).
Praha 1 již v minulosti krátkodobě během několika víkendů zkusila uzavřít vjezd do Dlouhé a okolních ulic pro nerezidenty.