Hlavní obsah

Pracovní skupina k mýtu se rozpadla hned na prvním zasedání

Právo, Jiří Novotný

Pracovní skupina, na jejímž ustavení se loni v prosinci dohodl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s kritiky probíhajícího tendru na provozování a podobu mýtného systému v ČR po roce 2019, skončila svou činnost hned po svém prvním zasedání, které se uskutečnilo v úterý. Právu to ve čtvrtek potvrdil mluvčí ministerstva dopravy (MD) Tomáš Neřold.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Kamion projíždí pod jednou z mýtných bran instalovaných na části Pražského okruhu

Článek

V pracovní skupině byli zástupci MD, Svazu průmyslu a dopravy (SPD), Hospodářské komory, Asociace krajů ČR i sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

„Na prvním zasedání skupiny vyslovil ministr Ťok argumenty, proč nelze z podmínek tendru dodatečně vyjmout požadavek na kritizované prodloužení mýtného o dalších 900 kilometrů silnic první třídy, ani celou soutěž zrušit. Prezident SPD Jaroslav Hanák na to reagoval, že jde o úřední stanovisko MD a v debatě nemá cenu za těchto okolností pokračovat,“ popsal Právu průběh jednání Neřold.

Kritici se nevzdávají

Kritici nyní trvají na zrušení tendru, o něž se chtějí pokusit politickou cestou.

Technologicky neutrální soutěž o zakázku na desetileté provozování mýtného systému od roku 2020 za maximálně 29 miliard korun vypsalo MD loni v červnu.

Kromě nynějšího provozovatele, rakouské firmy Kapsch, se o tuto zakázku ucházejí slovenská společnost SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá T-Systems International, která patří do skupiny Deutsche Telekomu.

Své konkrétní nabídky mají uchazeči podat do 8. března. Ťok předpokládá, že vítěz by mohl být znám letos v srpnu.

Mýtné pro kamióny a autobusy za průjezd zpoplatněnými úseky je v Česku zavedeno od ledna 2007. Nyní se vybírá na 1468 kilometrech, z nichž je 1234 km dálnic a 234 km silnic první třídy. Loni činil výběr 10,4 miliardy korun, nejvíce od zavedení mýta.1

Ťok: Nová soutěž se už nestihne

Ministr Ťok trvá na tom, že bez vysoutěžení nového provozovatele mýtného systému není možné výběr mýta po roce 2019 zajistit a že MD by už nestihlo vypsat novou soutěž. České republice by navíc kvůli zrušení tendru hrozily sankce Evropské komise.

Naopak Hanák i další kritici podmínek tendru upozorňují, že plánované rozšíření mýtného by neúměrně zatížilo dopravce a tím i ostatní podnikatele a koncové spotřebitele. Hospodářská komora také kritizuje několikaleté zpoždění, k němuž při přípravě tendru došlo, a absenci koncepčního materiálu k budoucímu mýtnému systému.

„Pokládáme za nepřijatelné, aby státní koncepci mýta určoval vítěz zadávacího řízení,“ uvedl podle ČTK po zasedání pracovní skupiny předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp.

Tendrem se zabývá i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Loni v říjnu zahájil s MD dvě správní řízení. Jedno z vlastního podnětu a druhé na návrh Kapsche, který si stěžuje na zadávací podmínky.

Související články

Výběr článků

Načítám