Článek
Podle mluvčího Technické správy komunikací (TSK) Tomáše Mrázka pracovníci celý úsek nejprve vyčistí, poté upraví dopravní značení a nakonec umístí betonové zábrany. Práce, kvůli kterým jsou nyní průjezdné pouze dva jízdní pruhy ze čtyř, skončí v neděli odpoledne.
Dělníci budou postupovat od Nuselského mostu směrem do centra. "Práce skončíme nejpozději do nedělních 15:00 tak, aby byla komunikace připravena na odpolední dopravní špičku," uvedl Mrázek. Náklady na umístění zábran podle něj dosahují zhruba 300 000 korun.
Zúžení magistrály v Legerově ulici.
Pro mimopražské řidiče to znamená zejména hrozbu dopravních komplikací uvnitř města, pro průjezd Prahou proto dopravní experti doporučují se magistrále vyhnout po tradičních hlavních tazích, jako je Jižní spojka nebo Pražský okruh.
Zúžení ze čtyř jízdních pruhů na tři v Legerově ulici prosadila radnice Prahy 2, jejíž představitelé tvrdí, že jde o zdraví více než 1200 zdejších obyvatel. Legerova ulice patří mezi území s největší zátěží hlukem v metropoli, v ulici jsou také překračovány limity škodlivin v ovzduší.
V dopravou ucpané metropoli ale panují obavy z následného efektu v sousedních oblastech, hlavně v Praze 4. Praha 4 se bojí, že opatření prodlouží kolony na Nuselském mostě a řidiči budou hledat objízdnou trasu, a tím celou oblast ještě více zatíží. Nuselská radnice proto sleduje několik dní intenzitu dopravy na svém území, aby mohla situaci po zúžení Legerovy ulice porovnávat. Pokud kolony vzrostou, bude po měsíci požadovat zrušení zúžení.
Mapa zúžení magistrály ze čtyř na tři pruhy
FOTO: Právo„Každé obdobné opatření potřebuje určitou dobu na vyhodnocení, minimálně dva měsíce,“ sdělil Právu pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Odborníci věří, že se situace zúžením významně nezmění, protože je magistrála tříproudá už v úseku před nyní plánovaným omezením.
Praha 4 opatření nezavedla navzdory rozhodnutí soudu
Do soboty se měla podle rok starého rozhodnutí soudu zklidnit pražská magistrála v ulici 5. května na Praze 4. To se ale nestalo. Pražané, kteří bydlí v okolí magistrály a jsou postiženi hlukem a emisemi z automobilové dopravy, se proto znovu obrátí na soud. Městu hrozí opakované pokuty až do výše 50 000 korun.
Soud loni hlavnímu městu nařídil, aby snížilo hladinu hluku v bytech na 45 decibelů ve dne a 35 decibelů po 22:00. V chráněných venkovních prostorách u domů nesmí hluk překročit 65 decibelů, v noci pak 50 decibelů. Severojižní magistrálou denně projede téměř 100 000 aut.
Metropole se proti rozhodnutí odvolala k Nejvyššímu soudu. Tvrdí, že za 12 měsíců není možné magistrálu zklidnit. Město navrhovalo vybudovat osmimetrovou protihlukovou stěnu, podle mluvčího magistrátu Jiřího Wolfa ale stavební povolení zablokovali místní obyvatelé. Předsedkyně sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou Alžběta Rejchrtová oponuje, že protihluková stěna sníží hluk jen v prvních třech patrech a to nejvýše o šest decibelů. Stěna navíc podle ní odrazí hluk na druhou stranu silnice, kde bude situace ještě horší.