Hlavní obsah

Povinné přilby na kole pro všechny? Proti i ministerstvo

Na českých silnicích ročně zemřou čtyři desítky cyklistů. Většina neměla na hlavě přilbu. Po jejich povinném nošení proto volá dopravní policie i lékařské kapacity jako chirurg Pavel Pafko. Návrh ale má také odpůrce včetně ministerstva dopravy. Nově by o věci mohli už v pátek hlasovat poslanci.

Foto: Envato

Ilustrační foto

Článek

Povinné přilby pro všechny navrhla ve svém pozměňovacím návrhu k novele zákona o provozu na pozemních komunikacích poslankyně ANO Zuzana Ožanová. Návrh hájí léty praxe, kdy řešila dopravní nehody jako zastupitelka na Ostravsku.

„Jízdní kolo je také elektrokolo a elektrokoloběžka. To je potřeba si uvědomit. Rychlosti, jichž dosahují i nezkušení řidiči, jsou značné a případné pády ohrožují nejen zdraví, ale též život,“ poukázala Ožanová.

Ministerstvo dopravy v čele s Martinem Kupkou (ODS) ale úpravu nepodpoří. „Přilbu doporučujeme. Na rozdíl od dětí, u nichž užívání stanoví zákon, si dospělí dokážou plně uvědomit význam užívání takovéto ochrany hlavy a dohlédnout možné důsledky toho, když přilba při pádu chybí,“ sdělil Právu mluvčí resortu František Jemelka.

Poslanec chce rozvolnit nedělní zákaz jízdy pro kamiony

Domácí

„Navíc považujeme za důležité rozvíjet městskou šetrnou mobilitu a infrastrukturu pro ni,“ dodal. Na mysli měl obavy z toho, že by povinná přilba mohla odradit uživatele sdílených koloběžek a kol ve městech.

Plošné nařízení si nedokážu představit, například na venkově
Martin Kolovratník, ANO

Ani kolega Ožanové, stínový ministr dopravy ANO Martin Kolovratník, pro přilby ruku nezvedne. „Nejsem příznivcem restrikcí a nařizování. Podle mě v této věci máme jít pozitivním příkladem, osvětou, výchovou. A snahou o to, aby lidé byli zodpovědní sami k sobě. Plošné nařízení si opravdu nedokážu představit, například na venkově,“ řekl.

Podle advokáta a zastánce práv cyklistů Tomáše Kindla by byla povinná přilba velkou překážkou pro řadu žen a seniorů. „Přilba může snížit riziko některých následků nehody, ale pro celkové zdraví populace je výrazně prospěšnější, když užití přilby necháme na svobodném rozhodnutí každého a nikoho od pohybu neodrazujeme,“ tvrdí.

Anketa

Byli byste pro, aby byly přilby při jízdě na kole povinné pro všechny?
Ano
35,3 %
Ne
62,7 %
Nemám jasný názor
2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 6326 čtenářů.

Bez povinného odstupu 1,5 metru při předjíždění cyklistů a za volant od 17 let. Novela je ve Sněmovně

AutoMoto

Povinné jen ve Finsku

Bezvýhradně povinná cyklopřilba je v Evropě jen ve Finsku. Zajímavé řešení zvolili na Slovensku, kde je povinná pro všechny při jízdě mimo obec.

V Česku za jízdu bez přilby nyní cyklistům od 15 do 18 let hrozí pokuta tisíc korun, u mladších dětí policie kvůli věku věc odloží, jelikož není určena odpovědná osoba.

Pokud by se zavedla povinnost nosit přilbu pro všechny, dospělým by podle návrhu Ožanové na místě hrozily pokuty 1500 korun a ve správním řízení od dvou do pěti tisíc korun.

Poslankyně navrhuje také zavedení povinnosti cyklistů vy­užívat cyklostezku, je-li k dispozici, nebo zrušení 1,5metrového odstupu při předjíždění cyklistů. Ani to zřejmě neprojde.

Z dalších pozměňovacích návrhů hospodářský výbor i resort dopravy podpořily ten od poslance ODS Stanislava Blahy, který rozšiřuje výjimky z víkendového zákazu jízd kamionů pro ty s vykládkou v Česku a dojezd do místa bydliště.

Co přinese novela
Zjednoduší systém trestných bodů pro řidiče z pěti sazeb na tři
Nově bude možné udělit dva, čtyři nebo šest trestných bodů
Zpřísní postihy u závažných přestupků, a naopak u těch méně závažných budou mírnější
Norma také zavádí možnost řídit od 17 let pod dohledem mentora a takzvaný řidičák na zkoušku
Obsahuje i ustanovení o možnosti zvýšit místní úpravou maximální povolenou rychlost na dálnici až na 150 kilometrů za hodinu

Nelegální billboardy mají mizet rychleji

Domácí

Výběr článků

Načítám