Hlavní obsah

Postrach silnic: Každý třetí koloběžkář, který bourá, je opilý

4:03
4:03

Poslechněte si tento článek

Každý třetí koloběžkář, který loni v Česku způsobil nehodu, měl v sobě alkohol. Toto alarmující číslo zveřejnila ve čtvrtek policie v rámci vyhodnocení nehodovosti za loňský rok.

Foto: Policie ČR

Nehoda si vyžádala život muže na elektrokoloběžce

Článek

„Trend u elektrokoloběžek je opravdu nebezpečný a zarážející. Ze statistik nám vyplývá, že koloběžka je ve více než třetině případů spojena právě s konzumací alkoholu a po cestě třeba domů. Riziko nehody je násobně vyšší, když si uvědomíte, že potřebujete rychlejší reakci na ovládání koloběžky a být v kondici, tedy mít čistou hlavu,“ řekl Novinkám pověřený ředitel dopravní policie Michal Hodboď.

Pod vlivem alkoholu loni řidiči všech dopravních prostředků způsobili v ČR celkem 4541 dopravních nehod, při kterých zahynulo 31 lidí. Opilí koloběžkáři jich zavinili podle Hodbodě sice jen 178, ale bylo to přes 35 procent ze všech 501 havárií, které měli v loňském roce na svědomí. Tři z nich přitom nehodu nepřežili, přičemž dva neměli helmu.

„Když jedete na kole anebo právě na koloběžce a jste pod vlivem alkoholu, tak se vám takový dopravní prostředek ovládá výrazně hůř. Je to jednostopé vozidlo, kde musíte vyvažovat stabilitu,“ nastínil časté důvody nehod opilých koloběžkářů šéf dopravní policie.

Na elektrokoloběžce a pod vlivem alkoholu. Počty případů jsou alarmující

Domácí

Připomněl, že svou roli hraje rovněž technický stav koloběžek, který by měl splňovat stejné podmínky jako jízdní kolo. To se ale často neděje, hlavně u sdílených ve větších městech, kde s nimi řidiči zacházejí ne vždy v rukavičkách. Jenže pro mnohé rozhoduje hlavně to, jak jsou levné, když si je chtějí půjčit nebo koupit.

„Kvůli rozvoji technologií a ceně, která začíná být čím dál tím víc příznivá, se obzvláště elektrokoloběžky stávají vhodným způsobem dopravy po městech. Setkáváme se s nimi stále častěji a přináší to, bohužel, i svá negativa, například jízdu po chodníku, a také rizika, což jsou nehody,“ podotkl Hodboď.

V loňském roce byli řidiči koloběžek účastníky 643 nehod, když valnou většinu z nich zavinili oni sami - 501. O rok dříve to přitom bylo o stovku méně (403). U zmíněných 178 bouraček policie zjistila u koloběžkářů jako viníků nehod alkohol v krvi.

Věkově starší přeceňují síly

Elektrokoloběžky navíc začali podle Hodbodě používat i lidé vyšších věkových kategorií, kteří si často neuvědomují, že se tato vozítka chovají skoro jako motorka, protože mají rovněž vlastní pohon.

„Tělesná konstituce starších lidí je přece jen někde jinde, proto by si měli koupit takovou koloběžku, která je pro ně výkonnostně optimální. Aby se nestávaly situace, kdy kvůli příliš výkonné koloběžce nám umírají na silnicích lidé,“ upozornil šéf dopraváků.

Ředitel dopravních policistů narazil i na problém, kterým je v případě řidičů kol, ale i koloběžek, mírnější postih než u těch, co usedli za volant motorky či auta.

Tmavé oblečení a bez světel. Řidič elektrokoloběžky nepřežil střet s autem večer na Nymbursku

Krimi

„Pokud přistihnete řidiče kola nebo i koloběžky, že byl pod vlivem alkoholu, tak sice dostane pokutu ve správním řízení, ale nemůže mu úřad uložit zákaz činnosti. Nepřijde tedy o řidičský průkaz,“ poznamenal Hodboď.

Policie podle něj spolu s ministerstvem dopravy situaci sleduje, a pokud bude současný vzrůstající trend opilých řidičů koloběžek a jejich nehod narůstat, míní na to reagovat. Ať už preventivními projekty, nebo například i změnou zákona. Minimálně tím, že by všichni řidiči elektrokol a elektrokoloběžek, tedy vozidel s vlastním pohonem, měli mít povinně helmy.

Nejčastější chyby při jízdě na elektrokoloběžce

Domácí

Výběr článků

Načítám