Článek
Změna rozchodu je součástí rozsáhlé rekonstrukce tratě mezi Libercem a Jabloncem, o které se na severu Čech mluví už řadu let a teprve nyní postoupila její příprava až do finální fáze.
Nový rozchod kolejí dostane nejdříve část trati z Liberce do Vratislavic nad Nisou. V tomto úseku by se první cestující měli po normálním rozchodu kolejí projet 19. listopadu. Do té doby (od 19. července), bude trať v tomto úseku mimo provoz a současně už začne oprava trati ve zbývající části z Vratislavic do Jablonce.
Projet se po kompletní trase z Liberce až do Jablonce tramvají tak nebude možné minimálně rok a půl.
Poslední jízda lokomotivy Ringhoffer č. 2
„Opravu trati z Vratislavic do Jablonce máme rozdělenou na čtyři stavby a ještě s tím souvisí rekonstrukce měnírny Zelené údolí před Jabloncem a bude se dělat také nová signalizace jednokolejného úseku,“ popsal Ludvík Lavička, dopravní ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce (DPMLJ).
Přechod k normálnímu rozchodu je podle Lavičky nutný. U úzkorozchodné trati se podle něj více opotřebovávají kolejnice i kola a pro normální rozchod je podle něj snadnější a levnější získat mechanizaci. „Ale hlavně do budoucna máte větší možnost získat nové tramvaje za rozumnou cenu,“ vysvětlil dopravní ředitel.
U zbývajících tramvajových tratí v Liberci, do Horního Hanychova a do Lidových sadů, už tramvaje jezdí po normálním rozchodu 1435 mm, ve městě ale zůstala zachována třetí kolejnice, která umožňuje provoz na 1435 i 1000 mm.
V případě trati do Jablonce končí tři kolejnice za křižovatkou u zastávky U Lomu, pak jsou již jen dvě kolejnice každým směrem. Třetí kolejnice, a tedy i metrový rozchod zůstanou zachovány v centru Liberce, budou po něm ale jezdit jen historické tramvaje.