Hlavní obsah

Poslanci ve sněmovním výboru podpořili slučování venkovských škol

3:42
3:42

Poslechněte si tento článek

Poslanci školského výboru podpořili ve středu návrh na slučování škol v menších obcích. Výborem prošly i další pozměňovací návrhy ke školskému zákonu, který míří do druhého čtení. Ustanovit se má nová pozice sociálního pedagoga a zachová se pomocný druhý pedagog. Poslanci také podpořili převod financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele.

Foto: Michal Šula, Novinky

Mikuláš Bek, ministr školství

Článek

S většinou návrhů opoziční ANO nesouhlasilo. Proti slučování škol namítala stínová ministryně školství Jana Berkovcová (ANO), že k tomu nebyla vypracována analýza a není jasné, jak to má navýšit kvalitu.

Navržený zákon požaduje, aby obce zřizující dvě či více škol, z nichž aspoň jedna má méně než 180 žáků, je spojily do jedné instituce pod jedním vedením. „Jsou obrovské, dramatické rozdíly v nákladech mezi malými školami a školami s 500 a více žáky,“ řekl ministr školství Mikuláš Bek (STAN).

Změna má ušetřit administrativní práci ředitelů, provozní náklady a zvýšit kvalitu výuky. Poslankyně Renáta Zajíčková (ODS) připomněla starší zprávu České školní inspekce, která rovněž doporučuje slučování menších škol, a to i v rámci posílení kvality, protože větší školy dokážou lépe výuku pokrýt třeba plně specializovanými učiteli. „Polovina českých škol u nás vzdělává jen deset procent dětí,“ poznamenala.

Ministerstvo v návrhu novely snížilo limit žáků pro slučování malých škol jedné obce

Věda a školy

Vládní i opoziční tábor se shodly, že by se měla legislativně ustanovit pozice sociálního pedagoga, který propojuje školu s rodinným zázemím a třeba i s orgány sociálně-právní ochrany dětí.

Novela zákona nově ukotvuje financování školních psychologů a speciálních pedagogů. Podle návrhu koalice je má sociální pedagog doplňovat a ředitel si má vybrat, kterou z pozic potřebuje, anebo využít těch, které jsou zrovna k mání. Opoziční návrh se příliš nelišil, ale byl finančně náročnější a nezískal ve výboru podporu.

O sociální pedagogy je zájem. Poslanci je chtějí uzákonit

Domácí

Zachována bude i pozice druhého pedagoga, který pomáhal ve školách a třídách dětem s těžšími formami postižení. Zástupce ombudsmana Vít Alexandr Schorm výboru popsal, že školní psycholog ani asistent pedagoga nemohou přímo učit. A právě druhý pedagog pomáhal s výukou autistických dětí nebo dětem po těžkém úrazu při delším zotavování. Náměstek ministra Jiří Nantl (ODS) nakonec připustil, že pozice by mohla zůstat podpůrným opatřením.

Schválený návrh má také od září převést financování nepedagogických pracovníků tedy školníků, kuchařek, uklízeček, účetních, hospodářek či správců IT na zřizovatele - obce a kraje. Úprava zaručuje také změnu rozpočtového určení daní obcí a krajů, což by mělo zajistit dostatek peněz na to, aby zřizovatelé provozní služby zajistili.

Berkovcová kritizovala pozměňovací návrh jako nesystémový přílepek. „Včera dostali ředitelé rozpisy, ve kterých je financování nepedagogů jen do konce srpna. K tomu ale ani není zákon. Jak toto můžeme legitimizovat?“ divila se. Poukázala, že proti změně vystupují obce, kraje i učitelské organizace.

Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) ji ubezpečil, že ředitelé dostali také informaci, že pokud úprava neprojde, pokryje financování do konce roku státní rozpočet.

Obce si polepší z daní o šest procent, kraje o 10. Platit si mají školníky a kuchařky

Domácí

Související články

Výběr článků

Načítám