Článek
Novelu schválili poslanci napříč politickým spektrem. Pro bylo 163 ze 169 přítomných zákonodárců.
„Jde o významnou změnu, která míří k zajištění větší bezpečnosti na české silniční a dálniční síti. Míří k tomu, aby se podařilo zajisti podobu legislativy, která je jednoduší, přehledná a která kromě prvků represivních přináší i prvky preventivní,“ představil novelu na plénu Sněmovny ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Novela počítá s řadou změn. Jednou z nich je i zjednodušení bodového systému. „Nově budou přestupky zařazené jenom do tří kategorií místo pěti,“ řekl Kupka. Konkrétně bude nově možné přidělit dva, čtyři nebo šest bodů.
Za nasbíraných 12 trestných bodů řidič přijde o řidičský průkaz, stejně jako dosud. „U nejzávažnějších přestupků bude platit dvakrát a dost, u středně závažných přestupků pak třikrát a dost,“ popsal ministr.
Víc kamionů o víkendech na silnicích nebude, odmítli poslanci
Například u řízení pod vlivem alkoholu řidič dostane šest bodů namísto nynějších sedmi, zaplatí ale pokutu ve správním řízení až 25 tisíc korun namísto dnešních až 20 tisíc. Pokud odmítne zkoušku na alkohol, hrozí mu pokuta až 75 tisíc korun. Maximální příděl šesti bodů a pokuta 25 tisíc korun hrozí vedle alkoholu i za překročení rychlosti o 50, respektive 40 kilometrů v hodině mimo obec a v obci, vjezd na železniční přejezd přes zákaz nebo jízdu na červenou. U té se pokuta zvýší pětinásobně na 25 tisíc.
Důraz na tresty na místě
Novela upravuje také pokuty na místě. „Dáváme důraz na to trestat přestupky na místě. Postih přímo na místě má největší efekt a nejvíce dopadá na nedisciplinované řidiče,“ oznámil Kupka.
Pokuta na místě se tak u závažných přestupků zdvojnásobí až na 5500 korun. Pro konečnou výši pokuty budou platit úzká pásma v rozmezí od 500 do 1000 korun, aby policisté mohli zohlednit okolnosti přestupku.
Pro méně závažné přestupky, jako je jízda spolujezdce bez zapnutého pásu, je pásmo 1500 až 2000 korun, pro středně vážné přestupky typu nedání přednosti v jízdě je to 2500 až 3500 korun a pro ty nejzávažnější, jako je jízda na červenou, pak 4500 až 5500 korun.
Řidičák od 17 let
Novela zavádí i možnost řídit osobní auto pod dohledem mentora od 17 let, což má přispět k větší bezpečnosti na silnicích. Smyslem je získávání řidičských dovedností pod dohledem zkušeného bezúhonného řidiče-mentora. Od 18 let bude moci mladý řidič jezdit sám, tedy jako doposud.
Zavádí se také řidičák na zkoušku, což je o preventivní opatření pro začínající řidiče. Pokud totiž dva roky od získání řidičského oprávnění spáchá šestibodový přestupek nebo mu bude odebrán řidičský průkaz za závažný přečin, bude muset absolvovat dopravně-psychologickou přednášku a tzv. evaluační jízdu. Půjde o čtyřhodinovou výuku příčin dopravních nehod a jejich prevence a také čtyřhodinovou teorii a jízdu v autoškole.
Řidiči u sebe nebudou muset nově mít zřejmě od roku 2024 řidičský průkaz a osvědčení vozidla. Povinnost měla původně zaniknout až v roce 2025.
Zákonodárci k novele předložili řadu pozměňovacích návrhů. Poslankyně ANO Zuzana Ožanová například navrhovala, aby se zrušil povinný rozestup 1,5 metru při předjíždění cyklistů. Chtěla zavést také, aby všichni cyklisté museli povinně nosit helmy. Nyní je povinnost jen u osob mladších 18 let. Ani jeden z jejích návrhů nicméně neprošel.