Článek
Nejvíce se o prosazení návrhu na pražské radnici zasadili reprezentanti Evropských demokratů (ED). Podle šéfa klubu ED na pražském magistrátu Jiřího Witzanyho by poslanci měli platit jako běžní občané. "Výdaje na dopravu jsou hrazeny paušální částkou," uvedl Witzany s tím, že poslanci mají zvýhodněné podmínky i bez placení jízdného. Podle něho musejí považovat tuto výhodu za trapnou i sami poslanci a senátoři.
S návrhem souhlasili zástupci koaličních ODS a ČSSD a opozičních KSČM a KDU-ČSL. Podle radního pro dopravu Radovana Šteinera (ODS) je výhoda v rozporu s dobrými mravy. Domnívá se, že kvůli blížícím se volbám by poslanci a senátoři mohli pražský návrh schválit.
Zastupitelé za ČSSD soudí, že bezplatná hromadná doprava pro zákonodárce prohlubuje nedůvěru občanů v politiku. Mohou mít pocit nespravedlnosti, uvedl předseda sociálnědemokratických zastupitelů Jan Slezák (ČSSD).
Návrh zastupitelé přijali skoro jednomyslně. Pro předlohu, která se týká také europoslanců a ústavních soudců, hlasovalo 58 zastupitelů, nikdo nebyl proti, jeden se zdržel.
Zbaví se poslanci výhod?
Pokud Sněmovna návrh schválí, měli by členové dolní parlamentní komory platit za MHD ve všech českých městech. V předvolebním období tak mají zákonodárci možnost voličům dokázat, že to s lidovostí myslejí vážně. Většina poslanců navíc dává před hromadnou dopravou přednost pohodlí svých automobilů.