Hlavní obsah

Poslanci chtějí darovat poklad Hospodářské komoře a ohánějí se Slovenskem. Nemají pravdu

Pozměňovací návrh čtveřice koaličních poslanců k novele zákona o elektronických komunikacích, který by měl Hospodářské komoře umožnit spravovat a vydělávat na poskytování telefonních čísel lidí, které by pak firmy mohly oslovovat svými marketingovými nabídkami, budí pochybnosti hned v několika ohledech.

Foto: Envato Elements

Nevyžádané marketingové hovory jsou často obtěžující (ilustrační foto)

Článek

Poslanci v předkládací dokumentaci tvrdí, že jejich návrh je inspirován slovenským zákonem o elektronických komunikacích. Ten ovšem správu seznamu telefonních čísel nechává na Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb.

Na Slovensku rovněž existuje prováděcí vyhláška, která mimo jiné stanovuje způsob výpočtu a platební podmínky za ověření čísel.

Slovenská úprava však především vytváří pouze seznam čísel vyjadřujících nesouhlas s přímým telefonickým marketingem.

Byznys pro Hospodářskou komoru? Čtyři poslanci propašovali do návrhu zákona správu exkluzivního seznamu čísel lidí

Ekonomika

Na Slovensku jsou navíc od podzimu roku 2022 marketingové hovory uskutečňovány z předčíslí 0888, což je pro občany jasně identifikuje a ti tak mají možnost vybrat si, zda hovor přijmou.

Monopol na cenné údaje. Poplatky podle libovůle

Navrhovaná tuzemská úprava je proti tomu odlišná. Vedle vytvoření seznamu, kam by lidé mohli u svého telefonního čísla vyjádřit nesouhlas s přímým marketingem, by podnikatelům přikazovala poskytovat do seznamu čísla, pro něž naopak mají s přímým marketingem souhlas. Správu milionů telefonních čísel, respektive „seznamu marketingových preferencí“ by pak přiřkla Hospodářské komoře.

Ta podle předkladatelů „reprezentuje oprávněné zájmy dotčených subjektů“. Ve skutečnosti má Hospodářská komora všeho všudy 16 tisíc členů, zatímco v České republice fungovalo ke konci loňského roku 570 tisíc firem.

Z návrhu navíc neplyne, jak by měly být stanoveny poplatky, které by firmy měly platit. Výše poplatku by se tak patrně odvíjela od libovůle Hospodářské komory, která registr s citlivými a z hlediska marketingu nesmírně cennými údaji monopolně provozovala.

Nabízí se tak otázka, zda by se pro Hospodářskou komoru nejednalo o snadný přivýdělek. Ostatně již loni se komora snažila prosadit, aby pro podnikatele bylo členství v ní povinné a  za úplatu.

Komora upustila od povinných poplatků pro všechny podnikatele

Ekonomika

Výběr článků

Načítám