Hlavní obsah

Poškozená dálnice D5 už je v provozu, ale jezdí se v protisměru

Právo, Jindra Pašková

Dálnice D5 je po dvou dnech objížděk průjezdná. Devítikilometrový úsek mezi 119. a 128. kilometrem ve směru na Plzeň zůstává uzavřen. Podle informací ŘSD je provoz od středečních 19.30 hodin veden jedním pruhem v protisměru.

Foto: Jana Pašková, Právo

Asfaltová vlna na dálnici D5

Článek

Doprava mezi sjezdy na Bor a Benešovice na Tachovsku byla zastavena v pondělí v noci poté, co se na 122. kilometru vzedmula vozovka. Příčinou stavu byly podle informací Ředitelství silnic a dálnic extrémně vysoké teploty, dálniční těleso je poškozeno po celé délce tří jízdních pruhu v úseku za mostním tělesem. [celá zpráva]

Problém vznikl na rozhraní asfaltové a betonové části vozovky. „Rozpínáním betonu se asfalt zvedl, došlo k deformaci vozovky, vznikla boule,“ uvedl vedoucí Správy a údržby silnic a dálnic Ostrov u Stříbra Miroslav Mužík. Povrch se zvedl až o 40 cm a v pětimetrové délce vytvořil postupný hrbol. V některých místech asfalt nevydržel a vznikly praskliny. „Boule se ochlazením trochu zmenšila a povrch se začal lámat,“ vysvětlil Mužík.

Podle svědků, kteří byli na místě v pondělí po 19. hodině, se vozovka zvedala doslova před očima. Jízda přes hrb byla riskantní. Nepomohlo ani stažení dopravy do jednoho jízdního pruhu a omezení rychlosti na 60 kilometrů v hodině. Dva kamióny měly v místě kolizi.

Zatím bude oprava zřejmě jen provizorní

Odborníci z laboratoře ŘSD Praha odebrali z místa vzorky. Jejich vyhodnocení by mělo ukázat na příčinu a následně postup, jakým způsobem bude oprava provedena.

„Jde o to, jak jsou na konci zakotvené betonové desky. To je otázka dodržení určitých konstrukčních zásad při provádění prací,“ uvedl Jan Marusič z laboratoře ŘSD Praha. „Podle stejného principu se provádí betonáž na spoustě dalších úseků a tento problém se tam vůbec neobjevuje,“ dodal. Přitom připustil, že na dálnici D5 je poškození patrné i jinde. „Ale většinou jsou to hrbolky pár centimetrů velké, tak do čtyř centimetrů,“ upřesnil.

„Nabízejí se dva postupy opravy,“ uvedla ve středu mluvčí ŘSD Praha Martina Vápeníková. „Po odborném návrhu přistoupíme s největší pravděpodobností na opravu provizorní, která může vydržet rok. Na definitivní řešení není s ohledem na letní provoz v tuto chvíli čas,“ vysvětlila. Kdy bude oprava zahájena a jak dlouho potrvá neupřesnila.

Současně se podle výsledků laboratorního rozboru bude pracovat na přeprojektování celého detailu části poškození, tak, aby časem mohlo ředitelství přistoupit k definitivní opravě.

Na 13 let staré dálnici D5 je to první problém tohoto druhu.

Související články

Výběr článků

Načítám