Článek
„Je to obrovská úleva, bylo to dlouhých devět dnů, počasí nám sice přálo, ale nikdy si nemůžete být úplně jistí,“ řekl pilot Milan Vacík.
Úplně jednoduchý let to podle něho nebyl. „My jsme se jednou dostali na hranu počasí na jihu Grónska, ale vůbec bych to nenazval nebezpečnou situací. V podstatě jsme se dostali do takového úzkého fjordu s nízkou oblačností s dráty vysokého napětí, ale byli jsme v kontaktu s druhým strojem a s řídící věží, takže jsme znali cestu fjordem dál.”
Electra není vybavena žádným moderním vybavením. Nemá radar, ale ani autopilota nebo odmrazovací zařízení, které by bránilo vytváření námrazy na křídlech, takže se mnohdy muselo letět nízko pod mraky.
„Je třeba brát, že to není moderní dopravní letadlo, takže vibrace a hluk jsou faktory, které únavu zvyšují,“ dodal ještě Vacík, který uvedl, že už má zkušenosti s lety historickými letadly, i s přistáváním se stroji, které nemají příďový podvozek, ale ostruhové kolečko.
Mechanik Václav Bejček si také uvědomoval, jak s vzácným strojem letěli: „Ono to zdánlivě vypadá, že tam sedíte a nic neděláte, ale je to napětí. Je to strašná zodpovědnost. Letadlo má neuvěřitelnou cenu.“
V roce 2010, kdy se začalo mluvit o návratu stroje do České republiky, se údaje o nákladech na pořízení letadla a jeho rekonstrukci pohybovaly v řádech desítek miliónů. [celá zpráva]
Stroj byl sice restaurován, ale jeho konstrukce je původní. V muzeu na letišti Točná budou vystaveny i původní potahové plechy, které byly při opravě nahrazeny novými. Do Prahy ještě budou dopraveny rozměrnější náhradní díly pro stroj.
Přiznal, že cestu umožnilo jen moderní navigační vybavení, které bylo instalováno v kabině a možnost získávat okamžité informace o počasí a směru a síle větru.
Bejček ještě zdůraznil, že všichni trpěli i posunem času: „Zkracuje se noc, při každém přeletu hodina dvě noci ubude.”
Během cesty také technici museli řešit problémy, nejprve s unikajícím olejem z levého motoru a potom v Německu s unikající brzdovou kapalinou. [celá zpráva]
K příčině úniku oleje uvedl: „Bylo to těsnění pod vakuovou pumpou. Nakonec jsme v grónském Nuuku dostali možnost se dostat do hangáru, a tak jsme to utáhli a prohlídli, takže se velice významně snížil ten únik. Ale ani na začátku to nebylo významné, jenom nepříjemné.“ [celá zpráva]