Hlavní obsah

Portlík: Důležité stavby v Praze nejsou kvůli problémům s digitalizací stavebního řízení v ohrožení

Odchod Pirátů z vlády navzdory četným rozporům koalici v Praze, kde sedí Spolu, Piráti a STAN, neovlivní. „Dali jsme sliby a voliči nám rozdali mandáty,“ řekl k případným změnám Novinkám předseda zastupitelského klubu Spolu a starosta Prahy 9 Tomáš Portlík (ODS).

Foto: Petr Hloušek, Právo

Starosta Prahy 9 a předseda zastupitelského klubu koalice Spolu na pražském magistrátu Tomáš Portlík (ODS)

Článek

Důvody k odvolání šéfa Pirátů Ivana Bartoše z vlády kvůli problémům s digitalizací stavebního řízení z pohledu samosprávy chápe. Praha podle něj již v březnu upozorňovala, že problémy mohou nastat, a připravila se na to tak, aby to neohrozilo velké pražské projekty. V rozhovoru pro Novinky Portlík hovoří také o tom, kde má Praha mezery, o řešení často ucpaných dopravních tepen nebo o zdražování jízdného či parkovacích zón.

Vedení Prahy mělo kopírovat vládní půdorys, nyní Piráti odešli z vlády. Ovlivní to nějak koalici v Praze, kde mnohdy vztahy nejsou idylické?

Já si myslím, že to ovlivňuje víc všechny ostatní než nás. To, že se děje něco na vládě, automaticky neznamená, že se to bude dít paralelně v Praze. Při vzniku koalice jsme dali sliby a lidé od nás mají nějaká očekávání. Že ty vztahy nebudou idylické, jsme věděli už před volbami. Na druhou stranu voliči nám ve volbách rozdali nějaké mandáty a ty nám řekly, jak může vzniknout stabilní vláda.

Bylo by nejen od nás, ale i od Pirátů naivní očekávat, že se po volbách lusknutím prstů naše názory změní, anebo že všechno, co jsme řekli před volbami, najednou odvoláme a budeme tvrdit, jak jsme úžasní a ve všem si rozumíme. Tak to prostě není.

Myslím si, že na každém zastupitelstvu od vzniku koalice se vždy našel bod nebo dva, kvůli kterému jsme se pohádali. A to bylo a je docela očekávatelné. Beru to jako součást politické práce.

Piráti si odhlasovali konec ve vládě

Domácí

Řešil jste to jako předseda zastupitelského klubu Spolu s Piráty? Ujistili jste se, že to vidíte stejně a nic se nemění?

Nemám potřebu se ujišťovat s partnerem, že si nebudeme dělat něco za zády, nečekaného nebo nepředvídatelného. Připadá mi to divné. Kdyby se to dělo, tak si myslím, že máme ještě mnohem hlubší problém. Nevím ale, jak to cítí Piráti, protože oni občas mají možná trochu paranoidní přístup k životu.

Piráti z vlády odcházejí po odvolání jejich předsedy Ivana Bartoše kvůli problémům s digitalizací stavebního řízení (DSŘ). Z pohledu samosprávy měl k tomuto kroku premiér Petr Fiala (ODS) relevantní důvody? Jak moc nefunkčnost systémů ovlivňuje fungování samospráv?

Praha se podílí zhruba třetinou na hrubém domácím produktu z hlediska stavebního trhu. I proto jsme na všechny ty věci, které se dnes dějí, upozorňovali na zastupitelstvu už v březnu, že mohou nastat. Stejně tak na to, že není systém připraven.

To vše se potvrdilo. Mám zprávy z Prahy 9, 10 či Prahy 12. Úředníci, kteří mají těsně před důchodem, chtěli dávat výpovědi, protože ten systém je z velké části nefunkční. Slyšel jsem takovou tu výmluvu, že se Češi neradi s něčím novým učí, což je pro nás trochu typické, hlavně když jde o změnu o 180 stupňů. Ale tehdy to nebylo o tom, že by se neradi učili, ale protože je ten systém zkrátka nefunkční. Když jsem to všechno slyšel, tak jsem docela rozuměl i těm úředníkům, že chtěli odejít.

V Praze 9 mám vedoucí odboru výstavby a územního rozvoje Pavlu Vinklářovou, která předtím dělala povolení na okruh. Je to jeden z největších profesionálů v Praze. A když to bylo nepříjemné i jí a zvažovala, jestli to vůbec má nebo nemá dál dělat, tak ten lakmusový papírek identicky platí pro všechny.

Úředníci pražského magistrátu se vzbouřili proti Hřibovi

Domácí

Takže důvody premiéra byly podle vás relevantní?

Čas to ukazuje. Pro dokreslení, teprve teď přijímá rada usnesení, kdy zapojuje peníze z ministerstva pro místní rozvoj na nákup výpočetní techniky určené pro správu tohoto systému. Máme říjen a nový systém běží od prvního července. Čili já si myslím, že z toho si můžeme velmi snadno udělat představu, v jakém je to stavu. Je to neuvěřitelný binec a každá loajalita má vždy své hranice. A ve chvíli, kdy v podstatě všichni řvou, tak premiér se dostával do čím dál složitější situace, protože měl nějakou důvěru v koaličního partnera a očekávání, že se to Bartošovi povede spustit nebo přijde v září s jasným plánem. A to se nestalo.

Jak moc problémy s DSŘ ovlivňují Prahu a její rozvoj?

To se strašně špatně posuzuje. Dopady teprve budou zřejmé ve chvíli, kdy bude jasné, jestli se rozjede nebo nerozjede geoportál. Říká se, že štěstí přeje připraveným, a úřady i soukromí investoři tušili, že ten systém fungovat nebude. Na to nepotřeboval být nikdo žádný velký Einstein.

Všichni tedy podávali stavební žádosti o stavební povolení už před tím datem 30. 6., aby vlastně měli jistotu, že nebudou jejich žádosti vyřizovány v novém systému. Kdyby tak neudělali, hrozilo by, že se s tím úřady nevypořádají a pak by to byl obrovský problém, protože by nebylo možné vlastně vydávat stavební povolení, což by znamenalo zastavení stavebního trhu. A myslím si, že by to mohlo způsobit i makroekonomické problémy, protože o stavebnictví je opřená velká část českého hrubého domácího produktu.

Dotýká se to nějakých konkrétních velkých staveb v Praze? Okruhu, metra D?

V tomto směru jsme digitalizaci stavebního řízení řešili i na zastupitelstvu, aby to nemělo dopady na velké infrastrukturní stavby, například právě dostavbu Pražského okruhu. Ministerstvo dopravy zatím hlásí, že věci, které jsou k němu potřeba a týkají se té digitalizace, nebudou v nejbližší době potřeba uplatňovat v povolovacích procesech. Čili myslím si, že ty důležité stavby v Praze nejsou v ohrožení.

Nezůstane kámen na kameni, varují odpůrci okruhu ze severu Prahy

Domácí

V jakém stavu je dostavba severní části okruhu?

Myslím, že s tím koalice pohnula významně. V době, kdy jsme ji dávali dohromady, se nesly vtipy o tom, kdy se dostavba 511 (úsek mezi D1 a Běchovicemi - pozn. red.) vůbec zahájí, natož aby se řešila nějaká data do roku 2030. Když se dnes na to území podíváme, tak vidíme, že se tam už kutá a kope a docela významně se to rozjelo. Na navazujících částech probíhají povolovací procesy a nabírá to celé nějaký harmonogram.

Takže do toho roku 2030 to bude hotové bez ohledu na to, jestli si nějaký ekolog vzpomene, že někde okruh nechce?

Já si myslím, že 511 určitě. Myslím si že i dřív.

V Praze je poměrně živý development a chystá se spousta projektů právě na severu Prahy. Výhledově by se mělo zastavět letiště v Letňanech, kde mají vzniknout bulváry a tisíce bytů. Je Praha na takový rozvoj připravená? Dostat se z této strany do centra autem je totiž už teď poměrně porod.

Vzpomínám si na debatu, kdy Pavel Bém kdysi prohlásil, že Praha bude olympijská a dostavovalo se metro do Letňan. Bylo to terčem vtipů, že se tam budou vozit sysli. Každopádně vždy bylo evidentní, že se Letňany nebo oblasti dole na Praze 9 budou jednoho dne rozvíjet. Města se rozšiřují, zahušťují se. Na druhou stranu to, že by dneska vzniklo v Letňanech 50 tisíc bytů a že by tam za pět let stály, to je prostě science fiction. Myslím si, že zastavění letiště, rozvoj brownfieldů či areálu Avie, bude třeba na dvě dekády.

Vzhledem k tomu, že ta 511 se relativně hodně pohnula, tak si myslím, že v době, kdy tam začnou developeři stavět první základní stavební kameny z těch velkých projektů, tak v té době už velká část okruhu bude dokončena.

Ale problémy s dopravou v Praze, zejména ve vaší domovské městské části a okolí, jsou už dnes. Aut přibývá a dopravní tepny to už teď kapacitně nezvládají. Jak to tedy řešit, co s tím chce koalice dělat?

Přestože počet registrací vozidel oproti roku 1993 stoupl o více než dvojnásobek, tak se říká, že centrum je stále na úrovni zhruba toho roku 1993. A to je díky tunelu Blanka. Na jedné straně je sice pravda, co říkají někteří levičáci, že víc pruhů se rovná víc aut, ale zapomíná se na to, že se zvýšila plynulost a objízdné trasy.

Nad letňanským letištěm se začíná smrákat

Domácí

Často zaznívá, například od aktivistů či některých stran na magistrátu, že dopravě uleví větší rozvoj cyklistiky ve městě nebo zlevnění MHD donutí lidi nechat auto doma a jet hromadnou dopravou.

Nápady některých kolegů, naštěstí z jiných stran, že bychom měli naučit lidi jezdit na kole, a přicházejí s modelem, jako je v Dánsku, hodnotit nebudu. Myslím, že kolega (Adam) Scheinherr (exnáměstek pro dopravu, šéf opoziční Prahy sobě - pozn. red.) určitě drží rekord v množství spotřebované bílé barvy na přemalovávání cyklopruhů. Jen mě mrzí, že nedrží rekord ve stavění cyklotras nebo cyklostezek. Myslím si, že na to, kolik vzniklo cyklopruhů za minulé koalice, tak to vůbec neodpovídá efektu, co se od toho slibovalo. Možná se cyklistika v Praze díky nim zdvojnásobila, ale nevím, jestli se nárůst z čísla 0,1 na 0,2 dá považovat vzhledem k nákladům za úspěch.

Před volbami to bylo dost téma, tuším, že i od Spolu zaznívalo, že to nějak zkorigujete. Děláte to?

Každá koalice má nějaké své limity. Já jsem rád, když se nám daří prosazovat rozpočtovou odpovědnost. Myslím si, že tohle je jedna z věcí, kde nemá smysl vyvolávat nějaké velké spory nebo hádky, protože v tuto chvíli ta priorita není až tak vysoká, protože i když cyklopruhy zrušíme, tak tu kapacitu silnic výrazně nepřifoukneme. Ale bylo by dobré, kdybychom se o tom bavili.

A to zlevnění MHD?

K nápadu, že kdybychom třeba zlevnili MHD na nulu a lidé budou používat automaticky hromadnou dopravu a nebudou jezdit auty, tak jen připomenu, že počet registrací aut je u nás rekordní z celé EU, ale třeba stejný je i v Lucembursku, kde mají MHD zdarma. Myslím si tedy, že tato závislost neexistuje. Dlouhodobě i když se u nás ceny MHD zlevňovaly, tak se procenta lidí, kteří využívali MHD, nijak výrazně nenavyšovala. Ta cenová elasticita nabídkové a poptávkové křivky na to prostě nemá vliv.

Tím tedy říkáte co? Že se vlastně nedá nic moc s dopravou a zlepšením průchodnosti metropole do budoucna dělat?

Ta kapacita přifouknout nejde, protože ulice mají svoje limity a víc prostě neunesou. Ulice prázdné nikdy nebudou. Je to především způsobené náporem lidí, kteří přijíždějí za prací. S tím nic neuděláte, dokud lidé nezmění svoje zvyky. Myslím si, že lidé si musejí sami spočítat, jestli se jim vyplatí jet do práce autem a čekat někde v zácpě hodinu, protože čas je věc, kterou si nekoupíte, nebo radši využijí MHD, která je na skvělé úrovni. Tohle čeká každého z nás. Dokud nebudeme mít vnější prstenec, tak se to prostě nezlepší. Na druhou stranu to, že by ještě víc zhoršila výstavba v Letňanech, to si myslím, že se nestane.

My jako Praha máme dělat pro to maximum, máme se dál věnovat vnitřnímu okruhu a dokončit ho a stejně tak tlačit na ministerstvo dopravy, aby dodělali vnější okruh.

Ve hře je dvojnásobné zvýšení ceny ročního kuponu na MHD v Praze

Ekonomika

Kde ještě má tedy Praha podle vás jako starosty deváté městské části a šéfa zastupitelů Spolu v rozvoji mezery?

Já myslím, že Praha zaspala za posledních 10 let ve všech oblastech. Jako Pražan musím vidět, že se ty věci nehýbou, a když se mají hýbat, tak kolem toho pohybu zleva nebo zprava vznikne nějaká hádka, která jakýkoliv další pohyb znemožní. Je potřeba tyto sítě začít rozplétat. V minulém volebním období se začalo více investovat do měkkých projektů a začalo váznout investiční tempo. Čili jednoznačně si myslím, že úkolem pro toto volební období je to, abychom nastartovali investiční tempo a zmrazili další velké nárůsty běžných výdajů.

Povinný úkol je zařídit místa ve školách, nastavit limity, připravit finance a začít do toho cpát peníze. Ty věci se v podstatě nějak dějí.

Před časem se dost diskutovalo o zpoplatnění vjezdu do centra města, ale po kritice to utichlo. Hájila to primárně Praha 1 a náměstek Hřib, Spolu bylo proti. Pohnulo se něco v tomto?

Zatím je to u ledu a mně se moc nechce naskakovat na nějakou ideologickou rovinu sporu. Praha je z hlediska dostupnosti, intervalů, rychlosti spojení MHD ve všech evropských zemích na strašný špičce. A jestli se nám tramvaje zdržují o tři a půl minuty ve špičkách, tak si myslím, že to není nikterak dramatické číslo. A rozhodně kvůli tomu nebudu dělat automobilové opatření, která se mi přenesou na Prahu 2, 5 nebo Prahu 4. To přece nedává smysl.

To, že centrum máme chránit, už je jiná debata, ale jestliže zavřeme celé nábřeží a přeneseme jen problém k sousedům, tak to považuji za polovičaté řešení. Myslím si, že je potřeba, aby opatření šla plynule a bez co největšího vlivu na okolní městské části. K debatě se určitě vrátíme, ale to, jak je to navržené Piráty, podle mě určitě neprojde přes koalici. Co ale přes koalici projde, tak je úprava parkovacích zón. Jsem pro to, aby Praha 1 až 22 byla jedna velká zóna.

V souvislosti s parkovacími zónami se řeší, že by se měly zdražit. Stejně tak by se ale kvůli nákladům města měla zdražit i Lítačka. Hovořilo se až o čtyřnásobném zdražení parkování. Už jste s Piráty dospěli k nějakému konsenzu, jak na to zdražování?

Já si neumím představit, že Pražanům řekneme: My vám to parkování zdražíme čtyřnásobně. To je prostě strašně nefér. Jsou to dvě kategorie dopravy a nemůžeme je spojovat. Pokud si chceme uchovat jednu z nejvyšších úrovní MHD na světě, je nynější cenová situace neudržitelná. Druhou věcí je cena parkování. Nechci ale, aby Spolu někdo vmetával do tváře, že jsme autíčkáři a trpíme nějakým fetišismem. Umím si představit debatu o tom, že se ceny zvednou na dvojnásobek. Ale rozhodně nebudeme ve Spolu naskakovat na debatu, že to má být trojnásobek, čtyřnásobek, nebo přesně tolik, kolik stojí Lítačka, jak tvrdí Piráti.

Každopádně pokud se ale nebudeme blížit k tomu, že budeme schopní najít v tomto směru uvnitř koalice konsenzus, pak koalice Spolu začne hledat jiné řešení. Myslím, že do tohoto bodu se začínáme blížit, protože nemůžeme být v tomto směru pasivní. Pokud to totiž neuděláme – ty peníze nám budou někde chybět.

Praha představila návrh reformy parkování

Domácí

Výběr článků

Načítám