Článek
Berounské nádraží patří mezi nejvytíženější stanice ve Středočeském kraji, denně jím projde kolem 6000 cestujících. Cílem modernizace bylo především oživení celého objektu a zvýšení cestovního komfortu.
„Rekonstruovaly se všechny sítě, vytápění, vzduchotechniky, zateplení plášťů a máme tady i inovativní prvky včetně interiéru,“ řekl Novinkám generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Modernizací prošly prostory pro cestující i zázemí stávajících provozů. Práce zahrnovaly novou fasádu a její zateplení, výměnu oken a dveří, úpravu povrchů podlah, stěn a stropů a také celkovou opravu střechy. V celém komplexu budov se osadil nový systém chlazení a výměny vzduchu.
„V odjezdové hale došlo k větším dispozičním změnám, díky tomu zde přibyly obchody. Výsledkem rekonstrukce je také rozšíření informačního a kamerového systému,“ dodal.
Polovina prostor v administrativních budovách poslouží zaměstnancům Správy železnic, zbytek se bude pronajímat. Pronajaté jsou již všechny komerční prostory. V provozu je ale na nádraží zatím pouze trafika.
Přestavba nádraží byla původně plánována na dva roky, trvala však čtyři. Začalo se v roce 2020, poslední práce byly dokončeny až nyní.
„Když zasáhneme do starších objektů, tak nás vždy pravidelně nemile překvapí sítě, kanalizace a vše, co s tím souvisí. Do toho ještě přicházely nové prvky typu fotovoltaik, takže se na to dělala příprava. Navíc se několikrát předělával interiér,“ vysvětlil Svoboda.
Nádraží v Berouně má za sebou také rekonstrukci kolejí, nástupišť a podchodů. Ta skončila v roce 2020. „Přínosem pro cestující bylo i vybudování výtahů, které zajistily bezbariérový přístup až k vlakům. V přednádražním prostoru navíc slouží veřejnosti moderní autobusový terminál,“ doplnil ministr dopravy Martin Kupka z ODS.
Celkové náklady stavby dosahují 391 milionů korun, z toho část nákladů byla hrazena Evropskou unií.
Další stanice
Středočeský Beroun však není jediným nádražím, které se pyšní novou budovou. Minulý týden skončila oprava stanice ve Vsetíně. Přestavba tamního terminálu vyšla na 3,5 miliardy a ten se tak stal jedním z nejdražších v Česku.
Se zpožděním a za více peněz skončila další rekonstrukce, tentokrát českobudějovického vlakového nádraží. Konečná částka se vyšplhala na více než miliardu korun bez daně. Původně se přitom počítalo s náklady asi 690 milionů bez daně. Stavbaře zaskočil stav budovy.
Podle původních zpráv Správy železnic mělo být nádraží zrekonstruované už na konci roku 2022. Slavnostní otevření vstupní haly a pasáže se však konalo až letos v únoru. „Nemile nás překvapilo, v jakém stavu byl základ této budovy a také vysoká hladina spodní vody. Jedna z věží pak měla po druhé světové válce takovou degradaci a byla tak nevhodně opravená, že nás čekaly daleko větší zásahy,“ vysvětloval důvody prodražení stavby Jiří Svoboda, ředitel Správy železnic.
Správa železnic aktuálně rekonstruuje 65 nádražních budov. Celková obnova čeká v roce 2024 například objekty v Ostravě-Vítkovicích, Lovosicích, Jaroměři, Bečově nad Teplou, Čáslavi, Jihlavě, Hlinsku v Čechách nebo Ústí nad Labem-Střekově. Na hlavním nádraží v Mladé Boleslavi pak začne vznikat zcela nová budova. V Praze se pak přestavuje Masarykovo i Smíchovské nádraží. Správa železnic bude letos disponovat rozpočtem ve výši 57,5 miliardy korun.