Článek
„Polovina Čechů letos kvůli vládním opatřením proti šíření koronaviru změní své zvyklosti v období blížících se velikonočních svátků. 28 procent respondentů dokonce tvrdí, že Velikonoce letos v důsledku opatření úplně vynechá,“ uvádí výzkum National Pandemic Alarm.
Církve se chystají na digi Velikonoce
Lidé mají nejvíce spojené Velikonoce s návštěvou rodiny a kamarádů, s přípravou tradičního jídla, s barvením vajíček, výzdobou domácnosti nebo s pletením pomlázek. Většinu z těchto aktivit nebudou ale letos podle výzkumu dělat.
Češi se kvůli pandemii nejvíc bojí zdražení, poklesu příjmů a ztráty práce
„Nařízení omezující pohyb se logicky nejvíce projeví na činnostech, které se odehrávají mimo domov a zahrnují více lidí,“ okomentovala projekt socioložka Lucie Vlčková.
Češi nepojedou za rodinou
Návštěvu rodiny, kterou běžně absolvují více než dvě třetiny dotázaných, letos vynechá většina z nich. Za příbuznými se vydá pouhých 11 procent Čechů, místo obvyklých 68 procent. Podobné je to také s návštěvami kamarádů a známých. Ty letos plánují pouhá čtyři procenta lidí, místo obvyklých 56 procent.
Výzkum zjišťoval také to, které tradice budou Češi postrádat. Nejvíce jim bude chybět návštěva příbuzných. Na druhém místě je pak s velkým odstupem návštěva známých a kamarádů. „Na třetím místě jsou velikonoční zvyky mimo domov, jako je koleda, hledání vajíček a podobně.“
Pětině nebude chybět nic
Pěti procentům Čechů bude na Velikonoce chybět kostel. „Téměř dvaceti procentům respondentů ale nebude o Velikonocích chybět nic z toho, co by běžně v tyto dny dělali,“ uvádí výzkum.
Hamáček: Koledníci mají letos smůlu
Výzkum zkoumá také, jaká je situace na Slovensku. „Nejvíce budou Slováci postrádat, stejně jako Češi, návštěvu rodiny. Na rozdíl od českých respondentů však bude těm slovenským výrazněji chybět návštěva kostela,“ stojí ve výzkumu.
Ten zaštiťuje společnost European National Panels, která působí v zemích Visegrádské čtyřky a v Bulharsku. Jedná se společný projekt tří výzkumných agentur sídlících v Praze, konkrétně o NMS Market Research, Nielsen Admosphere a STEM/MARK.