Článek
Podle policejního prezidenta Jana Švejdara budou nová vozidla v tradičních policejních barvách s čelními rámy unikátní a v Česku se budou používat vůbec poprvé. K jejich nákupu policii dohnala situace, kdy stále častěji za volant usedají lidé, kteří tam nemají co dělat.
„Policie každý den dvakrát nebo třikrát někoho pronásleduje. Rám je tam hlavně z důvodu, abychom chránili policisty, protože ti nasazují životy. Dává nám nějaké záruky, že při nárazu do určité rychlosti je posádka o hodně víc chráněna,“ řekl Právu Švejdar.
Po těchto nákupech se sníží investice do oprav. Půjde o významné úspory
Při honičkách mohou nové vozy také pomoci vytlačit nebezpečné řidiče mimo silnice. Policisté na to mají právo, udělat to však mohou pouze na bezpečných místech.
Červené majáky
„Policisté se budou muset proškolit, aby zjistili, jak se takové auto používá, jak se s ním jezdí nebo jak se pronásledované vozy ze silnice vytlačí,“ doplnil Švejdar.
Další na první pohled viditelnou novinkou budou světelné majáky na střeše. Tato světla nebudou svítit jen modře, ale i červeně.
Změnu barev majáků na vozech policistů, hasičů nebo záchranářů umožňuje novela zákona, která platí od loňského října. Důvodem pro změnu bylo to, že červená barva je v některých situacích za denního světla lépe viditelná.
Nové vozy, kterých bude dohromady 850, policie představí tento týden. Auta s pohonem všech čtyř kol dostanou policisté po celé republice. Jezdit v nich budou dopravní policisté, prvosledové hlídky i policisté při běžné službě v ulicích.
Auta na leasing i ekologické vozy
Do konce letošního roku policie nakoupí také dalších 700 civilních aut. U těch je zvláštností, že půjde o první vozidla, která si policie koupí na leasing.
Podle Švejdara je to pro policii výhodné, jelikož se ušetří za opravy starých a nevyhovujících aut. V jednom z menších českých krajů prý na opravy jde deset milionů korun ročně a ve větších regionech jsou náklady ještě mnohem vyšší.
„Po těchto nákupech se sníží investice za opravy. Půjde o poměrně výrazné úspory,“ odhadoval Švejdar.
Zbývající letošní nákup se týká zhruba 500 vozidel, mezi kterými budou terénní auta, vozy pro kynology, mikrobusy pro dopravní policisty nebo různá eskortní vozidla. Vozový park policie se také rozšíří o více než stovku elektromobilů. Nové ekologické vozy však nebudou používat policisté, kteří slouží v ulicích.
Tyto vozy budou mít k dispozici hlavně občanští zaměstnanci, kteří třeba převážejí poštu nebo jiné dokumenty. Jezdit budou hlavně ve velkých městech.
„Dojezd aut není takový, aby mohla být nasazena do běžné služby. Je to taková první vlaštovka, kterou chceme vyzkoušet. Uvidíme, co to přinese,“ uvedl Švejdar.
Vozový park policie čítá deset tisíc aut, výměnu potřebují zhruba dvě třetiny z nich. Důvodem je to, že mají najeto přes 250 tisíc kilometrů nebo slouží déle než pět let.
Politika šla stranou
Podle Švejdara vozový park funguje jenom kvůli velkým investicím do oprav. I přesto prý dochází k případům, kdy auto nechá policisty ve štychu.
„Třeba pohotovostní motorizovaná jednotka v Praze má pouze sedmnáct aut z osmdesáti, která se vůbec dají použít. To je katastrofální,“ zdůraznil Švejdar.
Nákup nových aut vyjde policii na 950 milionů korun. Při vyjednávání o rozpočtu se dohodlo, že policie bude mít v dalších třech letech na nákupy půl miliardy navíc. Švejdar věří, že to umožní obměnu nastartovat i dokončit.
„Politika šla při vyjednávání stranou. Ministři se postavili vstřícně k tomu, co policie potřebuje. Kdyby nechtěli, tak policie nedostala ani korunu,“ zhodnotil vyjednávání Švejdar.
O potřebě výměny zastaralých aut opakovaně mluvil i jeho předchůdce ve funkci Tomáš Tuhý. Předtím se poslední velká obměna vozového parku uskutečnila mezi roky 2008 a 2011.
„Pak nebyly peníze. Nebo byly a nepovedlo se auta vysoutěžit. Nebo se koupily pouze nepatrné počty. Policie se tak dostala do stavu, jako je teď. Jsem ale přesvědčen, že nyní se obměna nastartuje,“ uzavřel Švejdar.