Hlavní obsah

Policie by mohla jezdit jen k nehodám se škodou nad 200 tisíc

Policisté by v budoucnu nemuseli asistovat u dopravních nehod, kde škoda na některém z nabouraných aut nepřevýší 200 tisíc korun. Doposud šlo o poloviční částku. Řidiči by navíc mohli společně nehodu zaznamenat nikoli už jen v papírových formulářích, ale rovnou online přes mobil například v aplikaci anebo na webové stránce, kam by nahráli i fotky z místa nehody.

Foto: Pavel Jaňurek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Právu to v úterý řekl ředitel dopravní policie Jiří Zlý s tím, že tyto možné změny nyní v rámci pracovní skupiny řeší společně zástupci policie, ministerstva dopravy a České asociace pojišťoven.

Jde podle něj o jeden z kroků, které by mohly vést ke snižování administrativní zátěže policie, konkrétně té dopravní. „V současné době jednáme ohledně povinné oznamovací výše škody, když nyní je nad sto tisíc korun. Můžeme se bavit, dejme tomu, o nějaké dvojnásobné částce oproti té stávající. Je to jedna z pracovních verzí,“ podotkl Zlý s tím, že vše je zatím jen ve fázi jednání.

Závěry pracovní skupiny by pak podle něj v případě shody vedly k úpravě stávající legislativy. „Musel by se stoprocentně změnit zákon, určitě ten o provozu na pozemních komunikacích (361/2000 Sb.). Případné změny dalších zákonů se v současné době analyzují,“ doplnil Zlý. Zatím podle něj nelze upřesnit, kdy by tento záměr mohl začít platit. „Rok 2025 je velmi optimistický,“ dodal s tím, že věří, že snad do dvou let, pokud vše půjde hladce, by novinka mohla být na světě.

Máte trestné body? Stát vám o tom konečně bude umět poslat zprávu

Ekonomika

Jde o tisíce nehod ročně

Dopravním policistům by zvýšení hranice škody v případě nehod, ke kterým je musejí řidiči volat, výrazně ulevilo a byli by pak podle Zlého mnohem víc v terénu místo nynějšího úřadování a sepisování záznamů.

„Jde o tisíce nehod ročně, u kterých by policie nemusela být,“ míní šéf dopravní policie. Optimistické scénáře dokonce hovoří až o třetině všech dosavadních nehod, kam jsou policisté voláni zbytečně. Zlý připomněl i praxi v okolních státech, kde policisté k nehodám bez zranění takřka vůbec nevyjíždějí a řidiči je řeší sami.

„Například ve Vídni denně jezdí k nehodám čtyři výjezdy, na rozdíl od Prahy, kde je cca 15 až 20 výjezdů denně,“ porovnal současnou situaci s Rakouskem.

Řidičák už v sedmnácti. Při jízdě pomůže i strýc

Domácí

I v případě zmíněné změny v podobě navýšení škody nad 200 tisíc by však i nadále platilo, že asistence policie bude nutná u všech nehod, kde dojde k usmrcení nebo zranění osoby nebo ke hmotné škodě na majetku třetí osoby, k poškození součásti nebo příslušenství pozemní komunikace (např. svodidla, dopravní značka, zábradlí mostu atd.).

Povinnost řidičů zavolat policisty pak stále bude i v případech, kdy nemohou sami zabezpečit obnovení silničního provozu, například když jejich auta zablokují vozovku, všechny jízdní pruhy nebo třeba křižovatku a bude potřeba až do odstranění nehody řídit provoz.

Policisty by měli řidiči nadále volat také ve chvíli, kdy se jako účastníci dopravní nehody nedokážou dohodnout na jejím viníkovi.

Zpráva o nehodě online

V případě shody mezi řidiči by pak podle Zlého mohlo být v budoucnu výrazně jednodušší a také rychlejší vyřízení samotné nehody, když v současnosti musejí vyplnit evropský formulář o srážce a pak ho zanést či poslat své pojišťovně.

„Důležité je také to, aby účastník nehody měl jednodušší pozici ohledně ohlášení škody, která vznikla, své pojišťovně. Takže řešíme s asociací pojišťoven i možnosti nějaké jednodušší formy než papírové, jak nehodu nahlásit, například pomocí online formuláře, včetně dokumentace, naskenovaných dokladů, tak aby pojišťovna měla informace ihned,“ nastínil šéf dopravních policistů.

PŘEHLEDNĚ: Jak se změní bodový systém pro řidiče

Domácí

Výběr článků

Načítám