Hlavní obsah

Policejní manévry skončily, Madona z Veveří dorazila do Brna

Aktualizováno

V pondělí kolem 13. hodiny dorazil do Brna vůz s gotickou malbou Madona z Veveří. Národní galerie ji v rámci církevních restitucí vrací farnosti ve Veverské Bítýšce a v Brně bude obraz vystaven. Převoz provázela přísná bezpečnostní opatření, přičemž obraz byl uložen ve speciálních klimatizovaných boxech.

Foto: Jan Trojan, Právo

Vzácný obraz z doby před rokem 1350 zůstane až do úterý zabalen ve speciální přepravní bedně. Vpravo ředitel Diecézního muzea Martin Motyčka.

Článek

„Diecézní muzeum v Brně je připraveno zahájit instalaci Madony z Veveří, předpokládám, že první návštěvníci by ji mohli zhlédnout příští středu. Nyní necháme obraz uzavřený v plně zabezpečeném prostoru dvojité přepravní bedny aklimatizovat, postačí do úterý. Klimatické podmínky v Národní galerii a u nás jsou velmi podobné,“ řekl po uložení nákladu ředitel Diecézního muzea Martin Motyčka.

V úterý bude obraz dokumentován a podroben krátkému studiu odborníky z řad brněnské odborné veřejnosti. A následně, podle Motyčky, bude instalován do připravené klimatizované bezpečnostní vitríny - pod dohledem restaurátorů, akademického malíře Mária Krále a akademické malířky Renaty Bartoňové. Vzhledem k očekávanému zvýšenému zájmu bude Diecézní muzeum mimořádně otevřeno každý den až do 25. března.

Foto: Jan Trojan, Právo

Obraz v pondělí po poledni dorazil do Brna.

Z Prahy celý transport doprovázel mj. generální vikář brněnské diecéze Jiří Mikulášek, jenž Právu řekl: „Jsme rádi, že Madona z Veveří je zpět na Moravě, originál se nedá ničím nahradit. Obraz byl namalován z lásky a s láskou jej také naši předkové uctívali, je tady určitá kontinuita.“

Speciální polstrované bedny s klimatizací musely být v Národní galerii již 24 hodin před převozem, aby se v nich nastavilo příslušné klima. Obraz v nich po převozu setrvá další den, aby si zvykl na klima výstavních prostor, kde bude umístěn.

Foto: www.obecveverskabityska.cz, Novinky

Gotický obraz Madona z Veveří

Spory o vlastnictví

O vrácení obrazu ze 14. století rozhodl soud loni v prosinci. Galerie sice podala dovolání k Nejvyššímu soudu, to však nemá odkladný účinek. Městský soud v Praze konstatoval, že stát deklaroval jednoznačně svůj vlastnický nárok na obraz až přípisem v roce 1958. Proto na dílo dopadá zákon o církevních restitucích. Podle výkladu NG se ovšem obraz ocitl ve vlastnictví státu dříve.

Převoz obrazu se dlouho odkládal kvůli tomu, že Národní galerie neměla všechna potřebná stanoviska od Národního památkového ústavu a Krajského úřadu Jihomoravského kraje. Farnost kvůli průtahům dokonce zvažovala povolání exekutora.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám