Článek
„Diecézní muzeum v Brně je připraveno zahájit instalaci Madony z Veveří, předpokládám, že první návštěvníci by ji mohli zhlédnout příští středu. Nyní necháme obraz uzavřený v plně zabezpečeném prostoru dvojité přepravní bedny aklimatizovat, postačí do úterý. Klimatické podmínky v Národní galerii a u nás jsou velmi podobné,“ řekl po uložení nákladu ředitel Diecézního muzea Martin Motyčka.
V úterý bude obraz dokumentován a podroben krátkému studiu odborníky z řad brněnské odborné veřejnosti. A následně, podle Motyčky, bude instalován do připravené klimatizované bezpečnostní vitríny - pod dohledem restaurátorů, akademického malíře Mária Krále a akademické malířky Renaty Bartoňové. Vzhledem k očekávanému zvýšenému zájmu bude Diecézní muzeum mimořádně otevřeno každý den až do 25. března.
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
Z Prahy celý transport doprovázel mj. generální vikář brněnské diecéze Jiří Mikulášek, jenž Právu řekl: „Jsme rádi, že Madona z Veveří je zpět na Moravě, originál se nedá ničím nahradit. Obraz byl namalován z lásky a s láskou jej také naši předkové uctívali, je tady určitá kontinuita.“
Speciální polstrované bedny s klimatizací musely být v Národní galerii již 24 hodin před převozem, aby se v nich nastavilo příslušné klima. Obraz v nich po převozu setrvá další den, aby si zvykl na klima výstavních prostor, kde bude umístěn.
Spory o vlastnictví
O vrácení obrazu ze 14. století rozhodl soud loni v prosinci. Galerie sice podala dovolání k Nejvyššímu soudu, to však nemá odkladný účinek. Městský soud v Praze konstatoval, že stát deklaroval jednoznačně svůj vlastnický nárok na obraz až přípisem v roce 1958. Proto na dílo dopadá zákon o církevních restitucích. Podle výkladu NG se ovšem obraz ocitl ve vlastnictví státu dříve.
Převoz obrazu se dlouho odkládal kvůli tomu, že Národní galerie neměla všechna potřebná stanoviska od Národního památkového ústavu a Krajského úřadu Jihomoravského kraje. Farnost kvůli průtahům dokonce zvažovala povolání exekutora.