Hlavní obsah

Policejní auta za půl miliardy bude řešit antimonopolní úřad

Ministerstvo vnitra v době škrtů napříč státním rozpočtem nakupuje pro policii nová auta za téměř půl miliardy korun. Vyměňuje čtyři a tři roky staré policejní vozy Škoda Octavia za nové vozy Škoda Kodiaq s rámem sloužícím například k zastavení jiného auta. Detaily této veřejné zakázky se už zabývá Úřad pro hospodářskou soutěž. A není to poprvé, co řeší tendr vnitra na auta.

Foto: Škoda Auto

Tento model kodiaqu je v provedení bez rámu sloužícího například k zastavení auta

Článek

Na zakázku upozornila organizace Kverulant, která tvrdí, že podmínky soutěže na dodávku 289 aut v ceně 453 milionů korun byly nastaveny na míru jedinému zájemci – firmě Škoda Auto. „Kverulant také protestuje proti tomuto nákupu v době rekordních deficitů státního rozpočtu,“ napsala organizace na svém webu.

Ministerstvo vnitra Právu sdělilo, že získalo peníze na nákup nových SUV vozů převážně z Evropské unie a považuje financování za výhodné. „Česká republika tímto financováním naopak uspoří finanční prostředky za policejní vozidla, které by stejně musela v rámci plánované obnovy vozového parku vydat,“ uvedla mluvčí ministerstva vnitra Klára Dlubalová. Podle ní je celá částka hrazena z fondů EU.

Odpovědnost za účelnost a hospodárnost nákupů nese rozpočtová kapitola ministerstva vnitra
ministerstvo financí

Aktuálně nakupovaná vozidla Škoda Kodiaq v barevném provedení policie se speciální výbavou částečně nahradí vozidla Škoda Octavia, které ministerstvo vnitra pořídilo v letech 2019–2020. Současná zakázka čítá 289 aut, která budou sloužit pořádkové a dopravní policii.

Ministerstvo financí nechtělo nákup v době rozpočtových škrtů komentovat. „Odpovědnost za účelnost, hospodárnost a efektivnost svých nákupů nese v tomto případě rozpočtová kapitola ministerstva vnitra,“ odpověděl na dotaz Práva mluvčí resortu financí Stefan Fous.

Pražská policie nově přijímá už i uchazeče bez maturity

Domácí

Hrozí pokuta

Ministerstvo vnitra otevřené zadávací řízení rozdělilo na dvě části. „Každá z nich byla zadávána jako samostatné řízení, aby se do něj mohli přihlásit i dodavatelé z malých a středních podniků,“ vysvětlila mluvčí resortu Dlubalová.

Organizace Kverulant požádala Úřad pro ochranu hospodářské soutěže o prošetření detailů zakázky. Úřad se podnětem zabývá, jak Právu potvrdil jeho mluvčí Martin Švanda. „Pokud v rámci šetření podnětu zjistíme indicie možného porušení zákona, bude zahájeno správní řízení o možném přestupku zadavatele,“ řekl Právu Švanda.

Pokud by úřad zahájil správní řízení a během něj zjistil, že zakázka proběhla nezákonně, udělil by podle mluvčího Švandy ministerstvu vnitra pokutu. Smlouva už totiž byla uzavřena.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se zakázkou vnitra na dodávku aut nezabývá poprvé. Už v roce 2019 úřad zakázku na nákup vozidel pro vnitro zrušil kvůli nastavení podmínek.

„Zadavatel v daném případě stanovil takovou kombinaci technických požadavků na vozidla, kterou byl schopen splnit pouze jediný dodavatel, čímž vyloučil soutěž o zakázku,“ odůvodnil zrušení zakázky v roce 2019 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Rozhodnutí úřadu v kauze nákupu policejních vozů poté potvrdil i krajský soud.

Policistů obviněných za úniky přibývá

Domácí

Pro rychlý zásah

Nové vozy Škoda Kodiaq jsou určeny pro dopravní policii a prvosledové hlídky pořádkové policie. Jejich hlavním úkolem je rychlý zásah u událostí s nejvyšší prioritou.

K jejich zřizování přistoupila policie po tragické střelbě v Uherském Brodě v roce 2015. Takových prvosledových hlídek je u policie aktuálně více než 200, jejich dojezdový čas u událostí primárního významu se v průměru pohybuje okolo deseti minut.

„Diskriminace a krátká lhůta“

Jako významně diskriminační se podle Kverulantu jeví i klíčová podmínka zadávacího řízení, a sice požadavek na prokázání technické kvalifikace dodavatele. Firmy, které se o zakázku mohly ucházet, měly poskytnout referenční zakázky za poslední tři roky na dodání vozidel přestavěných pro potřeby integrovaného záchranného systému.

„Za významnou dodávku se považovalo pouze dodání nejméně 50 vozidel v případě kvalifikace pro dodávku hlídkových vozidel a 30 pro dopravní policii,“ argumentuje organizace na webu Kverulant.org.

Podle ministerstva vnitra byl požadavek rozdělen do deseti a šesti referenčních zakázek. V obou částech zadávacího řízení nabídku podala jen Škoda Auto. „Je celkem zjevné, že kromě Škody, která již policii dodala téměř pět set vozidel Octavia, takovou referencí nikdo nedisponoval,“ dodal Kverulant. Podle něj o soutěž v pravém slova smyslu nešlo.

„Jako problematické se jeví i to, že na předložení značně komplexní nabídky byl dosti krátký čas,“ kritizovala zakázku organizace Kverulant.

Z miliardových dotací pro IZS nedostala policie nic. Chyba vnitra, zjistil NKÚ

Ekonomika

Bylo to standardní, brání se ministerstvo

Ministerstvo se nařčení o podmínkách na míru jedinému zájemci brání a tvrdí, že lhůta pro podání nabídek byla standardní. „Neboť centrální zadavatel zveřejnil předběžné oznámení o úmyslu vyhlásit toto zadávací řízení, aby si případní potenciální dodavatelé stihli zajistit na ministerstvu dopravy homologaci vozidel s požadovanými policejními rámy,“ řekla mluvčí Dlubalová.

Doplnila, že dodavatelé byli informováni s dostatečným předstihem a nebyla to pro ně nová informace. „O úmyslu zadání zadávacího řízení na vozidla s policejním rámem byla ze strany policejního prezidia vedena předběžná tržní konzultace, jejímiž účastníky byly dodavatelé: Škoda Auto, a. s., Hyundai Motor Czech, s. r. o., a Svaz dovozců automobilů – SDA,“ napsala redakci Práva mluvčí.

Změny penzí se dotknou i vojáků a policistů

Domácí

Výběr článků

Načítám