Hlavní obsah

Poláci pokročili s dálnicí u hranic, obce zbrojí proti invazi

Kavalérie polských stavebních strojů dotáhla poslední část rychlostní komunikace S-3 z příhraniční Kamenné Hory k hraničnímu kameni do Královce na Trutnovsku. České obce zbrojí proti invazi aut očekávané v roce 2023, kdy Poláci dokončí poslední třicetikilometrový úsek z Bolkowa do pohraniční Lubawky, čímž těleso rychlostní komunikace kompletně propojí.

Foto: Tibor Terbák

Poláci dotáhli poslední dálniční úsek k hranici.

Článek

„Nic nás nezastaví. Peníze jsou,“ řekl před časem Právu polský ministr infrastruktury Andrzej Adamczyk. Češi plánují napojit dálnici D 11 na polskou S-3 nejdříve v roce 2027.

Obyvatele Královce sousedních Bernartic a Trutnova čeká minimálně tři roky několikanásobné zvýšení dopravy, včetně kamionové.

Přechod ze čtyřproudové polské silnice na dvouproudovou českou mezinárodní komunikaci, což začne brzy platit také v opačném směru z Jaroměře do Trutnova, změní trutnovské pohraničí v auty přehuštěný trychtýř.

„Poláci to zcela jistě stihnou v daném termínu. Pracují čtyřiadvacet hodin denně sedm dní v týdnu. Nezbývá, než se připravit, abychom dočasnou dopravní zátěž vydrželi. Žádné protestní akce neplánujeme. Jsme s tím smíření,“ konstatoval starosta Bernartic Radek Hojný (nezávislý).

Výstavba dálnice D35 z Hořic do Sadové získala stavební povolení

Ekonomika

Bernartice nyní dokončují půldruhého kilometru chodníků podél hlavní silnice napříč obcí, kde lze očekávat největší nápor aut.

„Půjde o dvacetimilionovou investici. Díky nesouladu v dokončení polské a české dálnice jsme získali patnáctimilionovou dotaci,“ přiblížil Hojný.

Radnice v Bernarticích plánuje po dohodě s Ředitelstvím silnic a dálnic a městem Trutnov osadit silnici skrz obec čidly radarů úsekového měření rychlosti a uvažuje o semaforu na přechodu, kudy procházejí děti do školy a školky.

„Víc toho pro bezpečnost lidí udělat nemůžeme,“ podotkl Hojný.

Kamiony raději platí pokuty

Starostové Královce a Bernartic předpokládají vyšší podíl především osobních aut z celé severovýchodní Evropy.

Kamiony z baltských přístavů by měla zastavit dávno platná dopravní značka, která umožňuje na úseku z Královce do Trutnova vjezd náklaďáků s tonáží do 9 tun. Kamionová souprava běžně váží kolem patnácti tun.

„Jenom značky to nevyřeší. Zkušenost ukazuje, že málokterého z řidičů to odradí,“ míní starosta Královce Tibor Terbák (nezávislý).

Silnici z Královce do Trutnova mohou využívat jednotlivé těžkotonážní kamiony pouze na zvláštní povolenky, na čemž by se nemělo nic měnit. Kamionová doprava na jediné spojnici od hranic do Trutnova přesto překračuje snesitelné limity.

Regulace kamionových souprav formou povolenek spolehlivě nefunguje ani dnes, natož až dojde ke zprovozní polské dálnice.

„Všichni kamioňáci to vědí, a přesto tudy načerno jezdí. Pokutu klidně zaplatí. Vyjde to laciněji, než kdyby volili delší trasu,“ tvrdí Terbák.

Výběr článků

Načítám