Článek
„V současné době máme hotové zhruba dvě třetiny lávky, to znamená kompletně celou spodní stavbu a lehce přes polovinu nosné konstrukce,“ shrnul postup prací projektový manažer stavby Michal Kunc ze společnosti Skanska.
Rýsující se osmnáctý pražský most bude dlouhý 300 metrů. Stavební firma má v současnosti dokončeno rameno z karlínského břehu na Štvanici a osmdesátimetrovou odbočnou rampu dolů na ostrov, jak informoval vedoucí komunikace společnosti Ondřej Šuch.
Teď se pracuje na rameni od Štvanice směrem k Bubenskému nábřeží v Holešovicích.
Poskládaný most
Opěrnou konstrukci postupně stavbaři osazují pomocí vysokozdvižných jeřábů prefabrikovanými betonovými segmenty. Vyrobeny jsou z unikátního betonu, který snese velké zatížení, i když nemá výraznou tloušťku. „Zvláštností je, že je bílý, to je architektonická specialita tady pro Prahu,“ informoval Kunc.
Most je postupně z bílých betonových segmentů doslova skládán či „navlékán jako korálky na lanko,“ jak proces zjednodušeně popsal projektant.
Nejnovější části přibyly do připravené konstrukce přibližně před dvěma týdny. Mezi dříve osazenými segmenty vedle nich zase v těchto dnech pod plachtami schne epoxidové lepidlo.
Lávku, jejíž stavba vyjde město na zhruba 300 milionů korun, bude ve finále tvořit celkem 57 částí.
Pražské mosty jsou opomíjenými uměleckými díly
Vydrží tisíciletou vodu
„Zhruba na konci února a začátkem března budeme osazovat segmenty nad Vltavou. Přijedou sem po souši, odkud je jeřábem nalodíme na pontonové soulodí. To přijede k jeřábu, který bude uprostřed Vltavy, a bude je zvedat nahoru na konstrukci,“ popisuje Kunc, co zajímavého je v nejbližší době na stavbě čeká.
Zajímavá bude také finální část mostu ústící do Holešovic poblíž vstupu do areálu tržnice. Bude doplněna o zdvihací mechanismus.
„Celá lávka je navržená na hladinu tisícileté vody z roku 2002 plus jeden metr, ale poslední pole jde pod úroveň této hladiny. Posledních deset segmentů tak bude zvedacích asi o 3,5 metru,“ dodal.
Dopady války
Předchozí náročný rok přinesl stavbařům mimo jiné zpoždění v dopravě.
„Měli jsme tu samozřejmě v loňském roce problémy s válečným stavem na Ukrajině, protože odtamtud máme materiály a některé pracovní síly. Ale není to jenom Ukrajina, je to celosvětově. Tam, kde jste byli zvyklí na dvoutýdenní až třítýdenní lhůtu na dodání, se protáhla i na tři měsíce,“ vzpomínal Kunc.
„Dokončení stavby je plánováno na konec jara tohoto roku, a to ohroženo není,“ dodává k tomu.
Po kolaudaci a zprovoznění bude Štvanická lávka, nazývaná též zkratkou HolKa, sloužit především pěším a cyklistům.
„Nicméně tím, že je postavená z vysokonosného betonu, který má vysokou pevnost, dokáže unést i vozidla záchranných sborů – hasiče, policii a záchranku,“ doplňuje na závěr, kdo bude moci most v případě potřeby také využít.