Hlavní obsah

Pohled, který zná jen strojvedoucí. Podívejte se na jízdu po železnici z kabiny pendolina

Novinky, mak
Praha/Ostrava

Návštěva řídicí kabiny rychlovlaku Pendolino je sice pro běžného člověka nedostupná, nainstalovaná kamera GoPro ale pohled na ubíhající krajinu z kokpitu vlajkové lodi českých železnic odtajnila. Zmapovala se cesta z Prahy až ke slovenské hranici.

Pohled, který zná jen strojvedoucí. Podívejte se na jízdu po trati „českým“ rychlovlakemVideo: Novinky

Článek

Nejrychleji jezdí vlaky na českých kolejích 160 kilometrů za hodinu. Je to maximální povolená rychlost na zmodernizovaných tratích. Oproti vžitému názoru jí nedosahují pouze pendolina, ale i vlaky EuroCity a některé rychlíky. Průměrná rychlost je ale nižší, protože se do ní započítává i brzdění, rozjezdy a stání ve stanici.

Stošedesátikilometrovou rychlostí mohou strojvůdci jet například mezi Prahou a Ústím nad Labem, Prahou a Chocní, z Brna do Břeclavi či z Přerova směrem na Ostravu. Mezi další velmi rychlé vlaky patří spoje z Prahy do Vídně a Bratislavy.

Rychlost vlaků na české železnici se sice neustále zvyšuje, na počátku 90. let minulého století byla maximální rychlost 120 km/h, ovšem za mnohými zeměmi západní Evropy Česko stále zaostává. Jsou to především Německo, Francie a Španělsko, kde vysokorychlostní vlaky jezdí až 300 kilometrů v hodině a průměrná rychlost se pohybuje nad hranicí 200 km/h.

Ministerstvo dopravy plánuje výstavbu vysokorychlostních tratí, na kterých by mohly vlaky jezdit rychlostí vyšší než 250 kilometrů v hodině.

Výběr článků

Načítám