Hlavní obsah

Podvody u ojetin nezarazil ani přísnější dohled

Dohled nad ojetými auty se sice zpřísňuje fotografováním na technických kontrolách nebo sdílením informací o historii z autoservisů a pojišťoven, ale podvodníci před prodejem stále stáčejí tachometry a maskují těžké nehody. A při uzavírání smlouvy o tom pomlčí.

Foto: Pavel Jaňurek, Novinky

Havarovaná Škoda Octavia

Článek

Například u každého pátého ojetého automobilu se kupující nedozví jeho skutečné stáří a nevědomky si pořídí vůz, který je ve skutečnosti starší, než tvrdí nabídka. Vyplývá to z analýzy inzerce 10 500 aut, kterou provedla společnost Cebia. Podle odhadů společnosti carVertical, která shromažďuje data o vozech po celém světě, má více než 15 procent prověřených ojetých aut stočený tachometr.

Cebia tvrdí, že na tuzemském trhu je tachometr stočený dokonce až u 35 procent nabízených ojetin, a to v průměru o 95 tisíc kilometrů.

„Průměrná hodnota na tachometrech u prodávaných ojetých vozů loni meziročně klesla ze 156 tisíc km na 148 tisíc km. Vzhledem k prakticky neměnnému průměrnému stáří nabízených ojetin 9,5 roku lze ze snížení najetých kilometrů dovodit vyšší míru stáčení tachometrů,“ vysvětlila společnost ve své zprávě.

Sedm zraněných včetně čtyřleté holčičky v Havířově. Řidička nedala přednost při odbočování

Krimi

Právo se seznámilo s některými konkrétními zavádějícími a lživými nabídkami, které dělají z ojetiny mladší vůz, než ve skutečnosti je. Navíc je u některých zatajováno, že jde o vozy svařené, natažené a nastříkané po těžkých nehodách.

Tak například v únoru se na všeobecném webovém bazaru nabízela Honda Accord dovezená z Německa. Dovozce tvrdil, že vozidlo bylo uvedeno do provozu v květnu 2008. Ve skutečnosti ale bylo vyrobeno už v listopadu 2005.

Největší takový rozdíl mezi daty, který Cebia objevila, činil šest let. Rok výroby se od roku uvedení do provozu přitom liší nejčastěji u aut vyrobených od září do prosince a registrovaných hned začátkem následujícího roku.

I když se jedná o rozdíl několika měsíců, auto je kalendářně starší a tím je ovšem nižší i jeho hodnota. U mladších ojetých aut činí rozdíl v průměru 30 tisíc Kč.

Jsou ale i případy, že auto sloužilo jako vystavovaný vůz. Tehdy bývá rozdíl dva roky i více let.

Jiný prodejce, autobazar, v únoru nabízel Audi A4 s původem v Česku za 770 tisíc korun, u něhož bez jakékoliv další poznámky inzeroval výrobu v roce 2018. Ve skutečnosti ale bylo vozidlo vyrobeno v květnu 2016. Navíc nedůvěryhodně působila křivka najetých kilometrů. Dlouho byla neměnná, přičemž loni v prosinci stav tachometru ukazoval 81 500 km. Jenže letos v lednu už to bylo o 500 kilometrů méně.

Zamlčené havárie

„Řada podvodníků stáčí kilometry ke stavu, který byl naposledy zaznamenán zahraniční či domácí stanicí technické kontroly. Tvrdí, že s autem prakticky nejezdili. Přitom auto používané ve firmě může za dva roky mezi kontrolami na STK najet i sto tisíc kilometrů,“ konstatoval předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyněk Veselý.

Od října 2018 je manipulace s tachometrem zakázaná a hrozí za ni pokuta až půl milionu korun. Problém je ale stočení prokázat konkrétní osobě a podvodníci to moc dobře vědí.

Vůbec nejhorší jsou ale zatajené těžké havárie, kdy se vozidlo doveze jako totální šrot a v Česku se z něj udělá pěkný vůz pro oko.

„Zatajování havárií je dlouhodobě nejčastější a také nejvýnosnější nekalou praktikou při prodeji ojetých aut,“ konstatovala Cebia.

Když se auto po nehodě nevyplatí už opravovat, pojišťovna vyplatí pojistku a vrak prodá v aukci. Neskončí ale ve šrotu, nýbrž u překupníků. Ti z něho nevyberou jen nepoškozené díly, což je smysl prodeje v aukci, ale vrak slátají tak, aby šel dál prodat jako celé auto, aniž to prodávajícímu sdělí.

„Totální škoda je termín pojišťoven. Označují tak vozy, které se již nevyplatí opravit. Zpravidla se jedná o vážnější havárie, kdy dojde k vážnému poškození karoserie či motoru,“ poznamenal předseda Asociace obchodu ojetými automobily Jiří Grund.

Registrace ukrajinských aut v Česku se zpřísní

Domácí

Výběr článků

Načítám