Článek
„Udělal jsem, co po mně chtěla vláda. Jednání bylo zahájeno v sobotu a skončilo v neděli večer. Nevidím v tom problém. Důvod je jasný, splnili jsme usnesení vlády. A nejsme první, kdo podepisoval smlouvu o víkendu, stalo se tak i za ministra (Zbyňka) Stanjury,“ uvedl v pořadu Ťok.
Ministerstvo podepsalo s Kapschem smlouvu minulou neděli. Kapsch bude pokračovat se správě mýtného systému tři roky za 5,27 miliardy korun. Podle ministra byla vyjednána sleva asi 500 miliónu korun. Starostové a nezávislí (STAN) se v týdnu obrátili na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a státní zastupitelství, aby kontrakt prověřili.
„Vím o podnětu Starostů. O trestním oznámení jsem se dozvěděl až od vás. Policie nás zatím nekontaktovala. Je to však v souladu se zákonem. Dělám to pro občany, jinak bychom měli z dálnic parkoviště,“ reagoval ministr dopravy na podnět Starostů s tím, že je před volbami.
Smlouvu chtěl podepsat náměstek
Smlouvu s firmou však nepodepsal ministr, ale jeho náměstek Jakub Kopřiva. „Odpovědnost za smlouvu je na mně, jako šéfovi úřadu. On (Kopřiva) mě o to požádal a říkal, že by rád ten dodatek podepsal,“ konstatoval Ťok.
Bývalý ministr dopravy Antonín Prachař, který byl také hostem Otázek, se podivoval nad tím, že vybavení mýtného systému patří státu, ovšem ten jej neprovozuje. „Máme jednoho poskytovatele a prodlouženou smlouvu na tři roky. Naše strategie tehdy byla, že se prvně vybuduje systém jednotného evropského mýta a ne obráceně,“ sdělil Prachař.
Podle ministra začne EETS fungovat v příštím roce. „Zpoždění bude asi rok, mělo se to rozjet v roce 2016 a nyní počítám, že to bude v polovině roku 2017. Musíme počkat, než se ten systém nainstaluje,“ shrnul Ťok s tím, že na tom musejí spolupracovat s Kapschem.
Omluva řidičům
V další části pořadu se šéf dopravy omluvil všem řidičům. „Chtěl bych se omluvit za to, že řidiči musí stát v kolonách, ale my nemáme právo hazardovat s jejich životy na nekvalitních silnicích. V nejbližších dnech zveřejníme analýzu, v níž chceme říci, proč se stojí v kolonách. Z asi 60 procent jsou to však nehody, ne opravy,“ odpověděl ministr na to otázku, co říká na rozkopanou republiku.
Podle něj se jeho resort snaží domlouvat na opravách silnic s kraji, ne vždy se to ale do puntíku povede. Přednostně se dle jeho slov dělají silnice, kde je to potřeba. „Chytáme kočku za ocas. Ty věci se ovšem zanedbaly,“ uzavřel Dan Ťok.