Článek
K čtyřem desítkám exponátů přibyla další rarita. Souprava sestávající z motorového vozu č. 2294 z roku 1932 a vlečného vozu 608 z roku 1908 věrně kopíruje vzhled tramvají, které jezdily v metropoli v období protektorátu, tedy v letech 1939 - 1945. Celá souprava se vyznačuje dobovým zatemněním oken na ochranu obyvatel proti leteckým útokům. Všechna skla jsou natřena modrou barvou, osvětlení vozu je uzpůsobeno tak, aby nebylo vidět z výšky, zakryta jsou i směrová světla.
„V síti elektrických drah dříve jezdilo přibližně osm set těchto vozů. Tramvaje tohoto typu jezdily i po válce, kdy byly uzpůsobeny na pravosměrný provoz, zatemnění oken se odstranilo. Sloužily až do roku 1974, kdy byly nahrazeny moderními čtyřnápravovými vozy ČKD Tatra,“ řekl vedoucí jednotky Historická vozidla Milan Pokorný.
Trasa Wissotchan - Harfe, Vysočany - Harfa
Na tramvaji, jakožto všude po celou dobu války, jsou dvojjazyčné nápisy v němčině i v češtině. Jsou zde vývěsky, nálepky, příkazy i názvy zastávek v německo-české verzi. Protektorátní městská hromadná doprava s sebou nesla řadu omezení, především pro Židy.
„Podle policejního nařízení smějí Židé jezdit pouze v posledním vlečném voze a má-li tento vůz střední vstup, jen v jeho zadní části. Přístup do motorových vozů se Židům zakazuje,“ stojí na největší vývěsce za oknem tramvaje.
Muzeum MHD láká návštěvníky nejen na historická vozidla, ale i na další exponáty, mezi které patří modely, fotografie, historické dokumenty, jízdenky či plánky. Během loňské 21. sezóny navštívilo Muzeum MHD více než 20 tisíc návštěvníků, zajímajících se o historii městské hromadné dopravy.
Tématiku období protektorátu připomene 1. září, tedy v den, kdy oficiálně začala 2. světová válka, výstava, která bude doprovázena zvukovými efekty.