Článek
„Slyšel jsem velkou ránu, ale nic vidět nebylo. Až po čase, když jsem šel na vlak, jsem si všiml proudu lidí se zavazadly, který šel po kolejích na zastávku,“ řekl Právu Jan Mareš, jenž byl v té době v Počernicích na návštěvě u svých známých. „V první chvíli jsem si myslel, že mě šálí zrak,“ dodal Mareš.
Také žena, která v neděli v poledne nedaleko trati venčila psa, se podle svých slov ještě dnes třese při myšlence, co by se stalo, kdyby během evakuace lidí z pendolina na zastávku jel kolem nějaký další rychlík. „Ti lidé šli roztahaní do dálky i do šířky i přes sousední kolej. Klopýtali přes štěrk a klouzali po kolejnicích, takže kdyby se do toho úzkého drážního úvozu najednou vřítil stovkou další vlak, kdo ví, kolik by jich nestačilo uskočit. Vždyť mezi nimi byli i staří lidé a malé děti,“ řekla Právu žena.
Spekulace o příčinách
Zatímco některé zpravodajské servery přinesly zprávu, že kolejnice, která způsobila vykolejení rychlíku, byla údajně úmyslně poškozena, podle jednoho z drážních odborníků, kteří byli v neděli přítomni na místě nehody, stojí za nehodou únava materiálu.
„Viděl jsem tu kolejnici. Byl to lom. Podle mě byl tak tři dny starý. Kolejnice se nejvíce lámou, když povolí mrazy, jako teď,“ řekl Právu expert. Jméno říci nechtěl, vedení drah prý svým zaměstnancům zakázalo mluvit s médii. Podle něj může za nehodu i snižování počtu zaměstnanců drah, kteří mají na starost kontrolu a opravu kolejí. „Poslední kontrolní pochůzka se tady v úseku uskutečnila 1. listopadu,“ dodal drážní specialista.
S tím ostře nesouhlasí mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. "Tato trať patří mezi nejvytíženější v celé ČR, pravidelně dvakrát ročně tu probíhá speciální defektoskopie, kdy je zjišťován stav materiálu včetně případných vnitřních trhlin," řekl Novinkám Kubala a dodal: "Navíc v tomto úseku chodí dvakrát týdně pochůzkář, který vizuálně kontroluje stav kolejí. Naposledy před sobotní nehodou prošly koleje kontrolou ve čtvrtek 29. listopadu."
Faktem je, že pokud by chtěl provoz pendolina narušit nějaký sabotér, těžko by si mezi Prahou a Běchovicemi, kde začínají hluboké lesy, našel příhodnější místo pro svou léčku. Na trať v těchto místech není prakticky odnikud vidět. V minulosti už navíc v tomto prostoru k některým případům poškození tratě nebo jejímu zatarasení údajně mělo dojít.