Hlavní obsah

Po téměř třech letech dojedou tramvaje z Liberce konečně až do Jablonce

Na nejdelší meziměstské tramvajové trati v Česku mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou skončila rozsáhlá rekonstrukce celé trati za 900 milionů korun. Tramvaje kvůli ní dosud jezdily jen po části trati, až do Jablonce teď dojedou poprvé od července roku 2021.

Po téměř třech letech dojedou tramvaje z Liberce konečně až do Jablonce nad NisouVideo: Michael Polák, Novinky

Článek

Trať se během necelých tří let změnila na některých místech k nepoznání.

„Kompletně se vyměnily koleje na celé trati i kanalizace a přebudovaly se výhybny,“ popsal Ludvík Lavička, provozně-technický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ).

„Trať se částečně přetrasovala, v některých místech se oddělila od silničního provozu, musela se prodloužit životnost kanalizační stoky, stavěla se lávka i nové přemostění, dělají se nové povrchy a signalizace,“ dodal.

Foto: Michael Polák, Novinky

Tramvaj na konečné zastávce v Tyršových sadech v Jablonci nad Nisou

Drážní úřad už podniku schválil zkušební provoz. „Takže na trati už probíhá zácvik řidičů s cílem poznání nových úseků. Jedná se celkem o 110 lidí školených lektorem. K tématu byl vytvořen i nový manuál pro provoz na meziměstské lince,“ doplnila Martina Poršová, mluvčí DPMLJ.

Součástí modernizace byla také výstavba unikátního společného přejezdu pro tramvajovou i železniční trať v Proseči nad Nisou. Takový přejezd v Česku dosud není, ten mezi Libercem a Jabloncem je úplně první.

„Je to taková česká rarita a udělalo se to, protože Proseč bude přestupním místem mezi železnicí a tramvají. Bude tam i společné nástupiště,“ vysvětlil Ludvík Lavička.

Foto: Michael Polák, Novinky

Souběh tramvajové a železniční trati v Proseči nad Nisou

Modernizace celé trati měla původně vyjít na tři čtvrtě miliardy korun. Kvůli covidu, inflaci a zdražení oceli se ale výdaje nakonec zastavily na cifře 893 milionů korun.

Podle zaměstnance DMPLJ Jiřího Kopeckého, který vypomáhá i jako řidič tramvají nebo autobusů, umožňuje nová trať rychlejší jízdu.

„Projel jsem se po ní už čtyřikrát. Nově jsou na ní oblouky lépe klopené, takže jízda je svižnější, dá se jet rychleji, ale samozřejmě musíme dodržovat předepsanou rychlost, zvláště u vjezdů do výhybek. Kdo to znal z dřívějška, tak se částečně projíždělo lesem, a teď je trať otevřená. Má to ráz moderní tratě,“ popsal Kopecký.

Foto: Michael Polák, Novinky

Řidič tramvaje Jiří Kopecký

Koleje pro tramvaje mezi Libercem a Jabloncem se mění už dva a půl roku

Domácí

Výběr článků

Načítám