Článek
Trať se během necelých tří let změnila na některých místech k nepoznání.
„Kompletně se vyměnily koleje na celé trati i kanalizace a přebudovaly se výhybny,“ popsal Ludvík Lavička, provozně-technický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ).
„Trať se částečně přetrasovala, v některých místech se oddělila od silničního provozu, musela se prodloužit životnost kanalizační stoky, stavěla se lávka i nové přemostění, dělají se nové povrchy a signalizace,“ dodal.
Drážní úřad už podniku schválil zkušební provoz. „Takže na trati už probíhá zácvik řidičů s cílem poznání nových úseků. Jedná se celkem o 110 lidí školených lektorem. K tématu byl vytvořen i nový manuál pro provoz na meziměstské lince,“ doplnila Martina Poršová, mluvčí DPMLJ.
Součástí modernizace byla také výstavba unikátního společného přejezdu pro tramvajovou i železniční trať v Proseči nad Nisou. Takový přejezd v Česku dosud není, ten mezi Libercem a Jabloncem je úplně první.
„Je to taková česká rarita a udělalo se to, protože Proseč bude přestupním místem mezi železnicí a tramvají. Bude tam i společné nástupiště,“ vysvětlil Ludvík Lavička.
Modernizace celé trati měla původně vyjít na tři čtvrtě miliardy korun. Kvůli covidu, inflaci a zdražení oceli se ale výdaje nakonec zastavily na cifře 893 milionů korun.
Podle zaměstnance DMPLJ Jiřího Kopeckého, který vypomáhá i jako řidič tramvají nebo autobusů, umožňuje nová trať rychlejší jízdu.
„Projel jsem se po ní už čtyřikrát. Nově jsou na ní oblouky lépe klopené, takže jízda je svižnější, dá se jet rychleji, ale samozřejmě musíme dodržovat předepsanou rychlost, zvláště u vjezdů do výhybek. Kdo to znal z dřívějška, tak se částečně projíždělo lesem, a teď je trať otevřená. Má to ráz moderní tratě,“ popsal Kopecký.