Hlavní obsah

Plzeňský paradox: V průmyslové zóně kamiony stát nesmí, u sídliště ano

Plzeň

Plzeňské paradoxy. Za parkování kamionů v průmyslové zóně Borské pole padají pokuty, ale v těsném sousedství sídliště Vinice mohou být jejich šoféři zatím v klidu. Tak to vypadá měsíc po vyhlášení plošného zákazu stání nákladních vozidel na celém území města.

Plzeň sice vyhlásila plošný zákaz parkování kamionů v ulicích, někde ale stojí dál. A třeba i legálněVideo: Ivan Blažek, Novinky

Článek

Na jeho dodržování dohlížejí strážníci. „Nejvíce podezření na protiprávní jednání v tomto ohledu evidujeme v ulici Ke Karlovu,“ sdělila Novinkám Jana Pužmanová, mluvčí plzeňské městské policie.

Zmíněná, skoro dva kilometry dlouhá slepá ulice protíná periférii Borských polích, kolem ní je několik průmyslových hal a jinak nic, ani domy, ani obchody. Ve středu 7. srpna odpoledne tam stálo pět kamionů, většinou s polskými espézetkami. Jeden z náklaďáků byl podle registrační značky z Královéhradeckého kraje, za volantem seděl ukrajinský řidič, který se představil jako Bohdan. „Čekám na nakládku, v šestnáct hodin odjíždím,“ vysvětloval krátce po třetí odpoledne.

Foto: Ivan Blažek

Kousek od sídliště Vinice zatím kamiony stát mohou.

Na opačném konci Plzně, v ulici Na Chmelnicích, která obtáčí sídliště Vinice a k nejbližším panelákům je to pár desítek metrů, parkovala nákladní auta ve stejnou dobu zcela legálně. Za značkou ukazující, že je zde pro ně vyhrazen pruh. „Jde o povolenou zónu, kterou ale necháme odstranit, v nejbližší době zmizí,“ reagoval Aleš Tolar (STAN), náměstek plzeňského primátora pro oblast dopravy.

Podle Ondřeje Vohradského z městské Správy veřejného statku je parkování kamionů povoleno také ještě v části „staré“ Karlovarské ulice. „Nyní probíhá příslušné řízení o změně dopravního značení, mělo by na ni dojít v řádu několika týdnů,“ doplnil Vohradský.

Desítky přestupků

Plzeňští strážníci během července řešili v souvislosti s vyhlášením zákazu stání nákladních vozidel s hmotností nad 12 tun celkem devětačtyřicet deliktů. „Z nich bylo pětadvacet elektronickou cestou oznámeno k dořešení správnímu orgánu,“ upřesnila Pužmanová s tím, že se jedná o případy, kdy řidiči nebyli na místě k zastižení.

„Dvanáctkrát přistoupili strážníci k udělení pokuty,“ uvedla Pužmanová. Celkem se vybralo 3600 korun. „Nejvyšší pokuta příkazem na místě byla ve výši pět set korun,“ dodala. To je třetina maximální sazby za daný přestupek. Ve dvanácti případech skončila celá záležitost pokutou.

Kam s nimi?

Aleš Tolar míní, že zákaz městu pomohl. „Přesná data zatím nemám, ale zdá se, že to zafungovalo. Z míst, kde byly největší problémy, jako je Nepomucká nebo Skvrňanská ulice, náklaďáky zmizely,“ uvedl náměstek. Lidé si dříve stěžovali na startování motorů brzy ráno i na zabraná parkovací místa.

Foto: Magistrát města Plzně

Zákazové značky se v Plzni objevily koncem června.

Radnice předpokládá, že se kamiony přesunou buď na dálniční odpočívky – Ředitelství silnic a dálnic však připouští, že jejich kapacita je stále nedostatečná –, anebo na privátní plochy ve městě, které budou za poplatek poskytovat soukromí investoři.

Zmíněné opatření kritizovali zástupci dopravců. „Problém to neřeší. Město ho jen přesouvá jinam a na někoho jiného,“ řekl Novinkám před zavedením zákazu Jiří Hurník, ředitel regionálního pracoviště Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia.

Začalo bourání bývalé rozvadovské celnice

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám