Hlavní obsah

Plzeňské patálie s darovaným mostem. Historicky cenná konstrukce zatím stále leží ladem

Plzeň

Když skoro před pěti lety dostala plzeňská radnice od Škodovky vyřazenou kovovou konstrukci historicky cenného Faltusova mostu, vypadalo to jako dobrý počin. Jenže z daru, který dodnes rezaví a zarůstá stromky za podnikovou zdí, se pomalu stává dar danajský.

Foto: Patrik Biskup

Most v areálu plzeňské Škodovky původně vedl přes železniční trať, v dubnu 2019 musel ustoupit její modernizaci.

Článek

Město chtělo 145 tun těžké monstrum využít jako lávku přes hlavní tah na Karlovy Vary – silnici měla překlenout nedaleko Chotíkova, což by umožnilo propojení turistických tras v okolí rozhledny na Krkavci s lesy u plzeňských okrajových částí Radčice a Malesice.

Loni vedení přislíbilo, že na realizaci dojde letos. S tím, že většinu nákladů uhradí evropské peníze. Jenže ty nejsou zdaleka jisté. „Šli jsme do toho s tím, že dotace bude činit dvaačtyřicet milionů a osm dofinancujeme my,“ řekl Novinkám náměstek primátora Aleš Tolar (STAN).

Žádost odešla na podzim a schválena zatím nebyla, donátor požádal o její doplnění. „Mimo jiné vznesl dotaz, kolik by stálo, kdyby se pro danou lokalitu vyrobila stejná lávka, ale nová. Museli jsme přiznat, že by to vyšlo levněji než starou lávku převážet. Transport totiž bude stát strašné peníze. Konstrukce se navíc bude muset rozříznout a na místě znovu svařit, celé je to hrozně náročné,“ připomněl Tolar, podle něhož byly připomínky i k tomu, že lávka jen pro pěší a cyklisty bude mít nebývalou, osmimetrovou šířku.

Unikátní most v Plzni musel ustoupit přestavbě železnice

Domácí

Verdikt o dotaci by měl padnout v řádu několika týdnů. „Výsledek si netroufám odhadnout,“ konstatoval Erich Beneš, ředitel magistrátního Útvaru koordinace evropských projektů.

Radnice by zřejmě akceptovala případné ponížení dotace. „Ale kdybychom měli platit padesát milionů čistě z městského rozpočtu, tak to si moc představit nedokážu,“ podotkl Tolar. Jenže nějaké řešení by se muselo najít, už proto, že konstrukci sice Škodovka městu darovala a první dva roky ani nechtěla nic za její uskladnění. Ale pak již ano: 73 tisíc za rok.

Památka nepamátka

Most z roku 1931 – původně vedl v průmyslovém areálu přes trať na Domažlice a byl sejmut při její modernizaci v dubnu 2019 – vyprojektoval František Faltus a ve své době to byl největší svařovaný most na světě. Ve šrotu skončit nemůže. Památkou sice zatím není, ale Národní památkový ústav už podal návrh na jeho památkovou ochranu. „Bylo to v roce 2001,“ připomněl Pavel Domanický ze zmíněné instituce. „Ministerstvo kultury ještě nerozhodlo, ale vlastník si musí počínat tak, aby nedošlo k poškození či zničení věci, která je předmětem řízení,“ vysvětlil Domanický. S přesunem konstrukce z jejího původního místa památkáři souhlasili.

Foto: Ivan Blažek

Rezavějící konstrukce Faltusova mostu už skoro pět let zahálí za škodováckou hradbou.

Stav „památka nepamátka“ je pro radnici další problém. „Nemůžeme kvůli tomu čerpat ani peníze určené na památky,“ upozornil Tolar.

Druhá lávka na dohled

Celá akce je o to kurióznější, že lávka nebude na katastru města Plzně, ale sousedního Chotíkova. Ten sice přislíbil veškerou potřebnou součinnost, ale zároveň si nedaleko postaví přes zmíněnou frekventovanou silnici lávku vlastní.

Foto: Vizualizace Bridge Structures s.r.o.

Moderní lávka, kterou chce ještě letos začít stavět obec Chotíkov.

Vyjde na necelých 35 milionů a zaplatí ji Státní fond dopravní infrastruktury. „Je reálné, že se bude stavět ještě letos,“ sdělila starostka Eva Hirschfeldová (Občané pro Chotíkov).

Lávka v Plzni bude připomínat punčošky

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám