Článek
Šoféři odstavují nákladní soupravy v ulicích především o víkendech, bývá jich i více než sto padesát.
„Jde především o řidiče dálkové dopravy, kteří v Plzni vykonávají zákonem dané povinné doby odpočinku,“ upozornil primátor Roman Zarzycký (ANO). „Tyto vozy zabírají veřejný prostor, jsou zdrojem hluku a nepořádku. Lidem vadí startování kamionů v obytných zónách v půl páté ráno i fakt, že kamiony obsazují volná parkovací místa. Toto chceme regulovat,“ vysvětlil primátor.
Podle Jiřího Hurníka, ředitel regionálního pracoviště Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia, nejde o šťastný krok. „Problém to neřeší. Město ho jen přesouvá jinam a na někoho jiného,“ řekl Novinkám Hurník.
Radnice se domnívá, že kamiony začnou využívat dálniční odpočívky. Jejich kapacita je však přes investice Ředitelství silnic a dálnic stále nedostatečná – v celé republice chybí zhruba patnáct set stání.
„Pro krátkodobé parkování bude nadále sloužit parkoviště při Domažlické ulici, které však bude nově provozováno soukromým subjektem a bude vybaveno základními službami pro řidiče vozidel,“ uvedl náměstek plzeňského primátora Aleš Tolar (STAN).
Město navíc předpokládá, že restrikce parkování nákladních souprav na veřejných prostranstvích bude motivovat majitele a provozovatele různých areálů a ploch k poskytnutí těchto kapacit pro parkování a odstavování nákladních vozidel jako placené služby. „Nevím o žádném novém parkovacím místě po nákladní dopravu,“ upozornil Hurník a dodal: „Třeba v průmyslové zóně Borský pole stále chybí.“
Zmíněný záměr schválili radní už před dvěma lety a jeho přípravě předcházela analýza pohybu kamionů. „Podle našich dat se tu každý pracovní den pohybuje téměř sedm tisíc nákladních souprav a z toho zhruba tři čtvrtiny mají ve městě svůj zdroj nebo cíl,“ konstatoval Tolar. „Je to dané průmyslovým charakterem města, jeho polohou na dálkových silničních trasách i blízkostí hranice s Německem. Největší koncentrace nákladní dopravy je přitom v oblasti Borských polí a Plzeňského Prazdroje,“ upřesnil Tolar.