Hlavní obsah

Plzeň vyčíslila dopady gigafactory na dvanáct miliard

Výstavba gigafactory koncernu Volkswagen na letišti v Líních by měla na nedalekou Plzeň dopady, které radnice západočeské metropole vyčíslila na dvanáct miliard korun. Se stavbou obří továrny na výrobu baterií do elektroaut město nadále nesouhlasí.

Foto: Ivan Blažek, Právo

Pohled na Plzeň

Článek

A pro případ, že by se záměr přesto nakonec realizoval, předali jeho představitelé vládě seznam projektů, které by měly vzniklé škody kompenzovat.

Jen v oblasti dopravy jde o téměř čtyři miliardy. „Případný vznik gigafactory by přinesl vyšší zátěž na komunikace nejen v okolí, ale i uvnitř města a také nové požadavky na veřejnou dopravu,“ upozornil náměstek plzeňského primátora Aleš Tolar (STAN).

„Bylo by například nutné vybudovat nové napojení Líní na Plzeň trasou pro dobíjecí trolejbusy i novou komunikaci z Valchy na Borská pole,“ upřesnil Tolar.

Volkswagen může potřebovat na rozhodnutí o gigafactory víc času, říká šéf Škody

AutoMoto

Další položkou by bylo zvýšení kapacit už dnes přetížených křižovatek, třeba Belánky nedaleko centra nebo velkého kruhového objezdu u Makra na Borských polích.

Úpravou spojenou s vybudováním mimoúrovňového křížení s železnicí by měla projít i Samaritská ulice spojující čtvrti Bory a Slovany. Faktem je, že o řadě těchto investic se ve městě mluví už léta bez ohledu na projekt Volkswagenu.

Voda, byty, lékaři

Přizpůsobení vodohospodářské infrastruktury by vyšlo na 1,3 miliardy korun a ve hře jsou i další aspekty - od zvýšení kapacity škol a školek přes posílení bezpečnosti, zajištění lékařské péče až po výstavbu zhruba dvou tisícovek bytů.

A třeba kompenzace dopadů gigafactory na životní prostředí podle propočtů radnice vyjdou na více než 120 milionů.

„Pro nás dál platí, že gigafactory není projekt vhodný pro náš region,“ uvedl primátor Roman Zarzycký (ANO).

„Je evidentní, že je nepřipravený a vláda ho chce prosadit na sílu. Ještě před pár týdny platilo, že se Volkswagen do konce března rozhodne, zda fabriku v Česku vůbec chce. Teď se z médií dozvídáme, že Volkswagen rozhodne v červnu. Příprava takto rozsáhlé investice salámovou metodou je pro nás nepřijatelná,“ sdělil primátor.

„Tím spíše chceme být připraveni na všechny možné scénáře, a proto jsme také analyzovali dopady gigafactory na naše město,“ dodal.

Fialův kabinet investici za 120 miliard považuje za klíčovou pro tuzemský automobilový průmysl.

Studii o gigafactory udělá CzechInvest

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám