Hlavní obsah

Plzeň dá 60 milionů na přesun mostu. Nová lávka by vyšla levněji

Plzeň

Plzeňský historicky cenný Faltusův most už nebude rezavět za škodováckou zdí. Město jej přesune k Chotíkovu, kde překlene výpadovku na Karlovy Vary, a umožní tak propojení tamních cykloturistických tras. Radní se teď rozhodli uvolnit potřebné desítky milionů.

Faltusův most už více než pět let leží bez užitku za škodováckou hradbouVideo: Ivan Blažek, Novinky

Článek

„Schválili jsme příslušné rozpočtové opatření, aby bylo možné tuto akci realizovat za vysoutěženou cenu, tedy za 60,3 milionu korun,“ řekl Novinkám náměstek plzeňského primátora Aleš Tolar (STAN). „Byli jsme před rozhodnutím, zda bude most dál bezprizorně ležet v areálu, nebo zda ho využijeme i za tuto poměrně vysokou cenu,“ konstatoval Tolar. Část nákladů uhradí evropská dotace. „Počítáme s tím, že bude činit šestnáct milionů,“ podotkl Tolar.

Město původně počítalo s tím, že se přesun a instalace 145 tun těžké konstrukce vejde do padesáti milionů a z toho osmdesát procent pokryjí právě unijní peníze. Jenže tenhle plán narazil na to, že kdyby se na daném místě postavila lávka nová, vyjde podstatně laciněji. Ostatně jen o třináct set metrů dál, přímo v Chotíkově, vyroste přes stejnou silnici moderní konstrukce za třiatřicet milionů. Proto se dotační příslib podstatně zredukoval.

V březnu to začne

Uvolnění peněz musí ještě posvětit zastupitelé. Představitel opozice David Šlouf (ODS) reagoval: „Bude nás zajímat, proč to takto dopadlo, jestli není možná jiná cesta. Pokud se ukáže, že je to nevyhnutelné, budeme zřejmě pro, ale vystavovat dopředu bianco šek nehodláme.“

Práce mají začít v březnu. „Most se bude muset před převozem rozříznout na dvě části,“ upozornil Tolar. „Ustaví se na pylony, ale díky tomu, že silnice zde vede v zářezu, nebude nutné budovat žádné náspy,“ uvedl Tolar a připomněl, že lávka spojí cyklostezky ve dvou turisty vyhledávaných oblastech - pod rozhlednou na Krkavci s lesy u Radčic a Kyjova. „Hotovo by mělo být na podzim 2025,“ dodal.

Za cenu šrotu

Konstrukce vedla ve Škodovce přes trať na Domažlice, v roce 2019 ustoupila modernizaci železničního koridoru a získalo ji město. Tehdy byla v Plzni u vesla koalice ANO, ODS, TOP 09 a ČSSD. „Most už nás od té doby stál přibližně 3,5 milionu korun,“ upozornil Tolar. Radnice jej podle něj vykoupila za cenu šrotu, tedy za půl milionu. „Projektová dokumentace nás vyšla na dva a půl milionu a zhruba dvě stě tisíc platíme ročně za uskladnění,“ podotkl Tolar.

Most ustoupil přestavbě železnice v roce 2019Video: Patrik Biskup, Právo

Podle Marka Čejky ze společnosti Adelardis, která v někdejším škodováckém areálu zajišťuje pronájmy nemovitostí, měla radnice potřebné pozemky po první dva roky zcela zdarma. „Nájem - s ohledem na rozsah i lokalitu ostatně spíše symbolický - byl stanoven až pak, aby nedošlo k uskladnění natrvalo. Měl pouze docílit toho, aby město konalo,“ vysvětlil Čejka.

Most vyprojektovaný Františkem Faltusem aspiruje na památkovou ochranu. Ve Škodovce stál od roku 1931. „Jednalo se tehdy o první použití ocelové konstrukce silničního mostu úplně svařované elektrickým obloukem na území tehdejšího Československa a o největší úplně svařovaný most na světě,“ připomíná katalog Národního památkového ústavu.

Třísettunová ocelová konstrukce plula po Vltavě na stavbu Dvoreckého mostu

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám