Hlavní obsah

Plány kvůli gigafactory: Letecká záchranka v Líních zatím zůstane

Jestliže Volkswagen postaví v Líních u Plzně gigafactory, musí letecká záchranka jinam. Podle zjištění Práva by nicméně mohla do roku 2028 zůstat v tamějším armádním areálu, jen by se přesunula blíž k Červenému Újezdu. Až pak se má natrvalo usídlit na civilním letišti, které má stát vybudovat.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Záchranářský vrtulník na letišti v Líních

Článek

Teď záleží především na vedení Zbůchu, pod který Červený Újezd spadá. „CzechInvest nás požádal, jestli bychom souhlasili s dočasným umístěním letecké záchranky nedaleko Červeného Újezdu,“ potvrdil Právu starosta Dušan Duchek (Sdružení nezávislých kandidátů pro Zbůch).

Nový návrh počítá s tím, že lokalita bude zhruba 700 metrů od zástavby. V současnosti je vzdálenost asi dvojnásobná. „Kdyby to bylo cokoli jiného, váhal bych. Ale záchranka je důležitá služba,“ podotkl Duchek s tím, že záležet bude samozřejmě i na názorech dalších zastupitelů. „Pokud to skutečně bude jen dočasně a nepřekročily by se hlukové limity, myslím, že by na to obec mohla kývnout,“ odhadl.

Také podle místostarostky Jany Zajptové (Sdružení nezávislých kandidátů pro Zbůch) je zachování záchranky podstatné. „Nebude-li zbytí, skousneme ji tady. Nicméně bych chtěla mít k dispozici všechna data, ať se dobře rozhodneme,“ doplnila.

Mluvčí státní agentury CzechInvest David Hořínek konstatoval, že jednání o vhodném místě stále probíhají. „Jejich výsledek ještě není definitivní,“ řekl.

V minulosti byly ve hře i jiné varianty, kam se záchranka z Líní prozatímně přesune. Naposledy se hovořilo o plzeňské Lhotě a také Košutce. Obě alternativy už údajně padly.

Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN) v květnu sdělil, že se uvažuje o lokalitách v Dobřanech a Chotěšově. O druhém místě se v současnosti jedná. Tamější pozemky vlastní Plzeň. „Resort nám tuto lokalitu představil, pracuje na ní. Ale žádné stanovisko jsme k věci nepřijali,“ zdůraznil náměstek plzeňského primátora pro dopravu a životní prostředí Aleš Tolar (STAN). Finální slovo by stejně měli zastupitelé.

Spor o gigafactory

Volkswagen si pro továrnu vybírá mezi Českem, Polskem a Maďarskem. Pokud si zvolí Líně, továrna zaměstná přibližně 4000 lidí. Vláda investici za 120 miliard korun podporuje. Projekt označila za klíčový pro tuzemský automobilový průmysl.

Proti záměru se postavili piloti i členové aeroklubu, kteří letiště využívají. Odpůrci gigafactory teď sbírají podpisy, aby v Plzni vyvolali referendum. To už platí například v Nové Vsi.

Výběr článků

Načítám