Hlavní obsah

Piráty silnic krotí v Novém Městě sedm radarů, největší hříšníky nachytaly už dvacetkrát

Nové Město na Moravě

Nejen biatlonem, ale také množstvím radarů proslulo v posledních letech Nové Město na Moravě. Na území desetitisícového města na Žďársku je hned sedm měřicích bodů ve čtyřech lokalitách – na dvou ve městě a také ve dvou místních částech Pohledec a Rokytno. Podle kritiků nejde vedení města o zvýšení bezpečnosti, ale jen o výběr peněz.

Řidiče v Novém Městě na Moravě hlídá sedm radarůVideo: Jiří Bárta, Novinky

Článek

„Za tři roky, co měření v Novém Městě funguje, jsou příjmy zhruba 20 milionů korun a výdaje cca 10 milionů,“ reagoval na dotaz Novinek starosta Michal Šmarda (Lepší Nové Město). Radnice si radary pronajímá, podle starosty je to výhodnější než jejich pořízení.

Za tři roky, co měření v Novém Městě funguje, jsou příjmy zhruba 20 milionů korun a výdaje cca 10 milionů.
Michal Šmarda, starosta

Podle některých kritiků však měřiče rychlosti k větší bezpečnosti nevedou. „Máme tu přeradarováno, je to jen nástroj k výběru peněz. O radaru se řidič dozví za tři měsíce, až mu přijde složenka,“ tvrdí bývalý šéf místního policejního oddělení a opoziční zastupitel Libor Černý (Nový směr). „Účelem zklidnění dopravy má být to, že opravdu zpomalí tam, kde má jet předepsanou rychlostí.“

Za vhodnější řešení pro bezpečnější dopravu považuje zpomalovací semafory nebo jiná opatření, například odlišný barevný povrch u přechodů nebo zvýšené přechody a křižovatky, které donutí řidiče zpomalit.

V posledních týdnech přece jen došlo ke změnám. Řidiče nejvíc vytáčelo měření třicítky ve Žďárské ulici pod nemocnicí, tamní radar nechalo vedení města od července na tři měsíce „vypnout“. Mělo jít o motivační krok, protože se počet přestupků od ledna do června rapidně snížil z 2600 na 500 za měsíc.

Jde o místo, kde je zvýšený pohyb chodců včetně invalidních osob. V ulici je kromě nemocnice také třeba domov s pečovatelskou službou a odbočky do sídlišť.

Máme tu přeradarováno, je to jen nástroj k výběru peněz.
Libor Černý, opoziční zastupitel a bývalý policista

Ti, kteří tvrdili, že třicítka je příliš omezující a zbytečná, se dočkali. Nově se může tímto místem projíždět o 10 km/h rychleji. „Nebude to už tolik přísné. Změnila se totiž situace, máme nový chodník podél Kazmírova rybníka, kudy se člověk dostane ze sídliště Betlém či od nemocnice bezpečněji na náměstí,“ vysvětluje Šmarda provedenou změnu i alternativní trasou.

Výbušné téma

Radary jsou v Novém Městě už řadu měsíců dost výbušným tématem. Většina lidí už si podle starosty na měření rychlosti zvykla a tolik emocí už to s odstupem času nebudí. Navíc řidiči podle letošních statistik prezentovaných na červnovém zastupitelstvu zpomalili většinou i na dalších měřených místech, obecně ubývá nejvážnějších přestupků.

„I v době, kdy jsme radar ve Žďárské ulici používali jen k evidenčním účelům a nerozdávali pokuty, klesl počet přestupků na desetinu. Lidé si to uvědomují a jezdí opatrněji,“ bilancuje starosta.

I tak se mezi lidmi najdou nenapravitelní piráti. „Jsou asi čtyři lidé, kteří už mají více než dvacet pokut,“ zmiňuje Šmarda největší rekordmany.

Chystá se plošná čtyřicítka

Nové Město však chystá celkovou změnu koncepce dopravy – zřejmě v příštím roce začne platit ve „vnitřním městě“ zóna omezující rychlost plošně na 40 km/h.

„Spočítali jsme, že máme ve městě už 14 zón nebo úseků s třicítkou, zároveň lidé chtějí další. Někde platí i omezení na 20 nebo 40 km/h,“ popisuje starosta. „Chceme to změnit tak, že uvnitř města bude jedna zóna s omezením rychlosti na 40 km/h. Je to sice víc, ale zajistí to bezpečný provoz,“ míní Šmarda.

Zjednodušeně by čtyřicítka měla platit na území mezi silnicí I/19, která městem prochází, a železniční tratí. „Na většině míst už tomu tak stejně je, novinka zjednoduší situaci ve městě, zklidní to provoz a zajistí jeho plynulost. Policii i dopravním expertům se to líbí, z hlediska celkového vzezření města to také bude lepší, protože nyní je opravdu přeznačkováno,“ míní Šmarda.

Že je v ulicích příliš mnoho značek, s tím Libor Černý souhlasí. „Aby zmizelo více značek, musela by na křižovatkách platit přednost zprava. Plošná čtyřicítka je další extrém. Aby si každé město řešilo úpravu rychlosti jinak, považuji obecně pro řidiče za nešťastné,“ tvrdí.

I když počet přestupků klesá, s využitím radarů vedení radnice zatím i nadále počítá.

Související články

Výběr článků

Načítám