Článek
„Požádali jsme pana velvyslance, aby zprostředkoval německé vládě náš nesouhlas s výstavbou gigafactory v této konkrétní lokalitě. Nejsme přímo proti stavbě gigafactory. My si jen myslíme, že vybraná lokalita přesně uprostřed vzletové dráhy na letišti v Líních je nevhodná, protože by ta dráha mohla dále sloužit armádě i dalším subjektům,“ přiblížil organizátor akce a zástupce škol, aeroklubů a pilotů Michal Švihla.
Volkswagen v Líních ustupuje. Projekt má být výrazně menší
Otevřený dopis adresovaný velvyslanci od protestujících převzal před dveřmi ambasády Hans-Peter Hinrichsen, zástupce velvyslance a vedoucí referátu pro politické záležitosti. „Informoval nás, že o situaci ví, domnívá se však, že není tím správným adresátem. Nicméně přislíbil, že si dopis přečte,“ řekl po předání psaní Švihla.
Vláda premiéra Petra Fialy (ODS) nedávno označila projekt obří továrny automobilového koncernu Volkswagen za klíčovou investici pro Česko. Vyšla by na 120 miliard korun. Proti investičnímu záměru, kterému by muselo ustoupit funkční letiště, se však dlouhodobě staví jak zástupci subjektů působících na letišti, tak místní samosprávy, které se obávají negativních dopadů na život tamních občanů. Jako problémové se zatím jeví také zásobování vodou, které továrna na baterie pro své fungování potřebuje velké množství. Proti projektu vznikla rovněž petice, kterou podepsalo přes 10 tisíc lidí.
„Projekt v Plzni není úplně dobře vnímán, je prosazován silou ze strany Volkswagenu a ani do budoucna by to nemuselo zlepšovat vztahy mezi našimi dvěma zeměmi,“ míní Švihla, jenž si zároveň postěžoval na špatnou komunikaci české vlády. Kabinet například i přes apely samospráv i hejtmanství odmítá sdělit stanovisko armády, zda letiště, které je v majetku resortu obrany, potřebuje, či nikoliv. Dokument je bez nějakého vysvětlení totiž v utajovaném režimu.
Letiště prý není mrtvé
„To letiště není mrtvé, je udržované a stává se, že tam přistávají letadla a vrtulníky ze spojeneckých zemí. Doteď nikdo jasně nevysvětlil, proč ta lokalita na dráze je tak hrozně důležitá a proč to nemůže být vedle,“ dodal. Podle Švihly, ale i některých odborníků by továrna mohla vyrůst v areálu bez toho, aby se rušila ranvej.
Na letišti je umístěno zhruba sedmdesát letadel; část z nich jsou historické stroje. Zástupci subjektů už dříve řekli, že by zrušení letiště pro ně byl problém, jelikož takový počet letadel nemají kam přestěhovat.
Zástupci aeroklubů a škol z Líní už podobný otevřený dopis, jenž nyní obdržel německý velvyslanec, zaslali také koncernu Volkswagen. Odpověď však prý nepřišla.
Právem oslovený pilot Martin Adamec míní, že zachování funkčního letiště může být výhodné i ze strategického a bezpečnostního hlediska. „Nepřijde mi správné zavřít letiště, které je páté nejvytíženější v republice a které může být kdykoliv využito v případě živelné pohromy či válečného konfliktu,“ uvedl.
Rozhodnutí koncernu má padnout do konce roku. Kromě Plzně automobilka uvažuje o lokalitách v Polsku a Maďarsku, které jsou již připravené.