Článek
V současnosti je neprovozuschopných 21 vozidel ze 107, kterými armáda disponuje,“ řekl Právu mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.
Rozbité jsou hlavně zbraňové stanice a zaměřovače od izraelské firmy Rafael. Armáda se hájí tím, že neměla na údržbu dlouho dostatek peněz a dodací lhůty z Izraele jsou dlouhé.
Srážka pěti pandurů s fabií stála armádu 95 milionů
Podle poslanců branného výboru, kteří zanedbanou údržbu transportérů řešili na nedávném uzavřeném jednání, nese díl viny vedení armády, které se o pandury dostatečně nestaralo. Mluvčí Pejšek sdělil, že se začaly poruchy izraelské věže objevovat ve zvýšené míře v posledních dvou letech. Vedení armády proto letos oslovilo výrobce, aby zkontroloval všechny zbraňové stanice. „Byly zjištěny různé závady, některé s přímým dopadem na provozuschopnost vozidel,“ dodal Pejšek.
Důvodem větší poruchovosti strojů podle něj je fakt, že armáda řadu let neměla na servis peníze a musela jej řešit svépomocí. Ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) brání současné vedení armády, podle něj problém zdědilo. „Jsem rád, že armáda to řeší a že to dotáhne do konce. Protože nemohu říci, že bych byl spokojený, a byl bych spokojenější, kdyby ta technika fungovala,“ sdělil Právu Metnar.
Podle poslance branného výboru Pavla Růžičky (ANO), který dvacet let sloužil u armády jako výzbrojář, armáda údržbu strojů podcenila.
Jen cvičí a nečistí kanony
„Vojáci se zaměřili pouze na výcvik a o stroje se příliš nestarají. Podle mých informací občas ani nečistili kanony po střelbě,“ řekl Právu. Špatného stavu pandurů si podle svých slov všiml, když našel v rozpočtu ministerstva obrany desetimilionové částky na jejich mimořádné opravy.
„Upozornil jsem na to hlavně proto, že máme vojákům kupovat nová BVP za 50 miliard, a tady vidíme, že se neumějí postarat ani o tu techniku, kterou už mají,“ podotkl poslanec.
Armáda připouští, že údržbu vojáci zanedbali. „Současně byly identifikovány nedostatky v provádění předepsaných druhů údržby,“ řekl Pejšek. Dodal, že ale není snadné izraelskou zbraňovou věž, která je dálkově řízená a zcela automatizovaná, udržovat v provozu, a ne vždy na to má armáda odborný personál. Obrana si je vědoma i toho, že je údržba drahá a zdlouhavá.
„Jednou z příčin problémů je i skutečnost, že zbraňovou stanici RWCS 30 zavedla ČR před deseti lety jako jediná členská země NATO. To vede k vyšší ceně náhradních dílů a komponent a k delším dodacím lhůtám,“ poznamenal Pejšek.
Armáda podle něj našla už řešení, jak z krize ven. Nechá vyškolit víc specialistů schopných pandury opravovat a také jedná s výrobcem věží i podvozku, jak zkrátit dodací lhůty náhradních dílů. „Přehodnocujeme také skladbu a rozsah náhradních dílů, které chceme držet u vojsk, ale také těch, jejichž držení požadujeme po tuzemském dodavateli servisních služeb,“ uvedl Pejšek.
Pandury vyráběla rakouská firma Steyr, držená americkým gigantem General Dynamics. Od toho licenci na výrobu a servis koupila kopřivnická Tatra Defence Vehicle, která armádě pandury servisuje. Problémy s údržbou firma nechtěla komentovat. „Společnost TDV poskytuje servis pro kolové obrněné transportéry Pandur v souladu s platnou servisní smlouvou, dle objednávek zákazníka a v zákazníkem stanoveném zdrojovém rámci,“ řekl Právu mluvčí tatrovky Andrej Čírtek.
Armáda chtěla původně 200 pandurů za 23 miliard korun, v roce 2006 o tom rozhodla vláda Jiřího Paroubka (ČSSD). O tři roky později kabinet Mirka Topolánka (ODS) schválil nákup pouze 107 pandurů za 14,4 miliardy korun. Jejich provoz se nevyhnul problémům. V roce 2016 náčelník generálního štábu Josef Bečvář řekl, že deset pandurů není schopných boje a 30 vozidel má různé typy závad.
Dostanou dvacet nových
Před třemi roky také havarovalo pět pandurů s osobním autem. Oprava se táhla přes dva roky a vyšla na 95 milionů korun.
Armáda čekala na vozy od Tatry rok a půl, teď se hádají o miliony
Armáda má 107 vozidel v šesti verzích, většinu (72) představují kolová bojová vozidla pěchoty, 16 vozů je průzkumných, osm z nich s radarem, několik je upravených jako sanitky.
Příští rok by měli vojáci dostat od Tatrovky 20 nových vozů. Šest vozidel bude dodáno ve verzi velitelsko-štábní a 14 ve verzi spojovací. Celková cena za dvacet pandurů je 2,07 miliardy korun.