Článek
Do toho ale v pondělí 12. července začala také oprava ústecké dálnice D8 vedoucí jen pár stovek metrů od obce paralelně se zmíněnou silnicí a jsou omezené zdejší sjezdy a nájezdy na dálnici.
„Ráno se dostat do práce, to chce hodně trpělivosti, kolony jsou nejmíň na půl hodiny. Proč to silničáři nekoordinují a s jednou ze staveb nepočkají…,“ zlobí se místní obyvatelé, kteří se musí denně probojovávat kolonami a kritizují načasování stavby.
Objezd do listopadu
„Stavební povolení na kruhový objezd máme už pět let, ale pořád jsme čekali na peníze. Kvůli tomu jsme stavební povolení museli třikrát prodlužovat. Teď jsme peníze konečně dostali a musí se podle pravidel dotací utratit, jinak bychom o ně přišli. Stavbu už jsme odložit nemohli, protože by peníze dostal další zájemce,“ řekl Právu starosta Postřižína Radim Fojtů (ANO). Kruhový objezd by podle něj měl být hotový do listopadu.
V Česku letos přibude téměř 50 km nových dálnic
Ředitelství silnic a dálnic, zodpovědné za opravy dálnice, ve stavbách kolizi nespatřuje. „Případné kolize se řeší v případě, že se vzájemně ovlivňují objízdné trasy. Uzavírka exitu 9 vpravo je koncipovaná tak, že objízdná trasa vede na další exit a tam otočením dopravy zpět na dálnici ke sjezdu z opačné strany. Podobný princip se uplatní i pro uzavírku nájezdu na dálnici. V takto navržených trasách žádné kolize s jinou uzavírkou nejsou,“ uvedla mluvčí ŘDS Nina Ledvinová.
Kolize podle ŘSD nejsou, ve skutečnosti však kolony vznikají. „Ráno ve špičce a dopoledne to bývá horší, odpoledne už tak velké kolony nejsou,“ potvrdil starosta.
Velká stavba u Konopiště: Silnice zmizí pod zemí
ŘSD se ale podle Ledvinové často o uzavírkách a objízdných trasách jiných investorů, jako jsou kraje či obce, ani nedozví. „A i kdybychom o nich věděli, nejsme schopni jejich povolení ovlivnit. Komplikuje to i skutečnost, že o povolení uzavírky na dálnici a uzavírky na silnici II. třídy rozhodují jiné úřady,“ uvedla Ledvinová.
Křižovatka není bezpečná
O stavbě kruhového objezdu v Postřižíně ŘSD podle starosty vědělo. Obec žádala ředitelství, aby s rekonstrukcí části dálnice u Úžic počkalo do roku 2022, až bude objezd hotov.
„Bylo nám sděleno, že stavební objekty D8 nelze rozdělit na dvě části, vše musí být rekonstruováno souběžně,“ hájilo se vedení obce před kritikou místních. Ti se tak musí kvůli nekoordinovanosti státních institucí a úřadů smířit s několikaměsíčními dopravními komplikacemi.
Dálnice do Vídně by u Nových Mlýnů mohla vést nad vodou
Další kritici namítají, že by kruhový objezd v Postřižíně snad ani nemusel být, jiní kritizují délku jeho výstavby. „Okružní křižovatka vzniká, protože stávající pětiramenná, velmi rozsáhlá a nepřehledná křižovatka není bezpečná,“ odůvodnila mluvčí Krajské správy a údržby silnic Petra Kučerová.
Dobu výstavby podle ní stanovuje autorizovaný projektant a součástí této akce není jen samotný asfaltový okruh, ale také přeložka vodovodu, veřejné osvětlení, protihluková stěna nebo výstavba nových připojovacích ramen ke křižovatce či výstavba chodníků a parkoviště.