Článek
Pravidla stanovila americká vláda, s níž ministerstvo obrany podepsalo smlouvu na nákup 24 strojů za 4,99 miliardy dolarů. „Stejné podmínky mají i další země zapojené do tohoto projektu,“ řekla Novinkám mluvčí ministerstva obrany Simona Cigánková.
Američané si tak chrání své technologie a utajované skutečnosti, aby se nedostaly do zemí, jako jsou Čína, Rusko nebo muslimské země. Se změnami počítá novela zákona o vojácích, kterou chce ministryně obrany Jana Černochová (ODS) prosadit ve Sněmovně ve zrychleném čtení.
Oznamovací povinnost cest do zahraničí během služby se bude týkat všech vojáků. „S ohledem na zhoršenou bezpečnostní situaci v řadě států a na základě zkušeností z jiných armád navrhujeme uložit vojákům povinnost informovat nadřízeného o svém výjezdu do zahraničí, v případě států mimo Evropskou unii a NATO,“ říká důvodová zpráva zákona. Pokud vojáci pojedou například s rodinou na dovolenou do Egypta, ohlásí to 15 dní před odjezdem svému nadřízenému. Ten bude mít podle ministerstva obrany za úkol vojákovi vysvětlit, jaká rizika ho v zemi, kam se chystá, čekají a jaká opatření by měl zvážit.
Podle návrhu by vybraná skupina vojáků měla mít takovou povinnost i po skončení služebního poměru. „Šlo by o lidi, kteří jsou nebo byli zařazeni na služebních místech souvisejících s využíváním výjimečných zbraňových systémů nebo se strategickými rozhodnutími,“ stojí v materiálu. Nebezpečné země by určoval ministr obrany, který bude mít i oprávnění zprostit bývalého vojáka povinnosti hlásit svůj pohyb.
Každému se to líbit nebude
Bývalý šéf letectva a první pilot, který létal v české armádě s gripeny, Petr Mikulenka, rozumí důvodům, proč to obrana prosazuje. „Pokud vojáci znají státní tajemství a v zákoně budou podmínky, které budou muset dodržovat, budou se muset smířit s tím, že jejich pohyb bude omezován, ne-li eliminován, a někdo jim bude rozhodovat o životě. To povolání má nejen plusy, ale i minusy,“ řekl Novinkám Mikulenka, který začínal ještě s MiG-21 a byl prvním instruktorem českých pilotů na švédských gripenech.
Na piloty stíhaček F-35 je nával studentů
Švédové podle něj takové požadavky neměli a požadovali, aby piloti měli prověrku pouze na tajné, a ne přísně tajné, jak to bude u F-35. „Nový systém bude klást úplně jiné nároky na zabezpečení informací, protože Američané si své know-how hlídají, a je to zcela pochopitelné,“ řekl bývalý šéf letectva.
Podle něj je otázka, jestli taková podmínka neodláká některé zájemce od kariéry pilota. „Já to nekritizuji, ale čekám, že ne všichni se smíří s tím, že mu řeknou, my budeme rozhodovat, kam pojedeš,“ poznamenal.
Armáda už delší dobu jen ztěžka získává dostatek vojáků na základní funkce i do specializovaných míst, proto součástí projednávané novely zákona o vojácích budou také vyšší benefity. Problémy měla i s piloty, a proto na brněnské univerzitě zkrátila učební obor pro ně z pětiletého magisterského na tříapůlletý bakalářský. A kvůli F-35, které by mělo české letectvo dostávat od roku 2030, se zvýšil i počet přijímaných studentů.