Článek
Veřejnost může návrh ovlivnit. Tvůrci a Institut plánování a rozvoje se v participaci chystají od 12. prosince do konce února sbírat postoje obyvatel okolí, námitky a připomínky.
„Bude to na občanech, budeme naslouchat tomu, co máte na srdci,“ slíbila Greta Tiedje z Hennig Larsen.
Z odbavovací haly má být odstraněna střecha a přední část, aby prostor nad výstupy z metra i nad částí parku překryla vysoká, dlouhá i široká dřevěná střecha, podle předsedy poroty Jaroslava Wertiga cosi jako pergola.
Wertig návrh označil za „radikální, revoluční a citlivý k historii“, protože obnovuje pěší vazby po povrchu k secesní Fantově budově hlavního nádraží.
NA VLAK BUDEME ČEKAT V TEPLE 😎 Největší otázkou ohledně vítězného návrhu rekonstrukce odbavovací haly je, kde budeme čekat na vlak. Schéma níže toto názorně ukazuje.
— Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (@iprpraha) November 28, 2023
🔴 Odbavovací hala má dnes dvě hlavní části. Ta, která se nachází pod magistrálou a má ikonický červený… https://t.co/gwLrsEhP41 pic.twitter.com/1fpzKS3whr
Princip pergoly se stal ihned terčem kritiky kvůli otevřenému prostoru. Někteří zmiňují, že se stane rájem pro holuby nebo zakryje pohled na Fantovu budovu. Jiní poukazují na zimu a to, že v Praze stále ještě nepanuje klima jako v Dubaji.
„Možná, že autoři trošku předjímají klimatickou změnu, v níž se čtyři období zúží do toho léta a menšího léta,“ řekl v České televizi šéf České komory architektů Jan Kasl.
Památková ochrana
Soutěžní návrhy, které se umístily na dalších příčkách, se odbavovací halu rušit neodvážily, a to i vzhledem k zadání soutěže.
Poukázal na něj na sociální síti i bývalý primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha sobě), který byl loni u vyhlášení soutěže.
„Od začátku jsem však upozorňoval, že by zásadní zásahy měly být omezeny na park, boční části odbavovací haly a plochu parkoviště,“ uvedl Scheinherr a poukázal na výrazné zmenšení vnitřních prostor pro čekání cestujících.
Na Prahu nevídané. Hlavní nádraží promění dřevěná střešní konstrukce
Odbavovací halu ve stylu hi-tech, dokončenou v roce 1979 podle návrhu architektů Jana Bočana, Josefa Dandy, Aleny Šrámkové, Jana Šrámka a Julie Trnkové, nechala nedávno Správa železnic rekonstruovat za více než miliardu korun.
Nový projekt má stát kolem dvou miliard. Ceněné řešení na konci 70. let reagovalo na vznik Severojižní magistrály, která odřízla Fantovu budovu od zbytku města. Hala má památkovou ochranu jako součást Fantovy budovy.
Rekonstrukce haly, která skončila v roce 2011, odsunula pokladny do podzemí a prostor haly zaplnila obchodními plochami. Jejich zrušení by se nyní Správa železnic podle Petra Hofhanzla nebránila.
Veřejnost nyní podle Jakuba Hendrycha z Institutu plánování a rozvoje bude moci také vyplnit svůj názor do dotazníků.
Šetření potrvá do konce února, podklady pak dostanou dánští architekti. „Předpokládáme, že dopracování studie poběží celý rok 2024,“ dodal Hendrych.
Takzvaný soutěžní dialog pořádalo hlavní město se Správou železnic a pražským dopravním podnikem.
Úkolem bylo navrhnout rekonstrukci odbavovací haly, tramvajovou trať od Národního muzea před hlavní nádraží a upravit Vrchlického sady, jimž se přezdívá Sherwood.