Hlavní obsah

Parkují zdarma a zabírají místo. Sdílená auta čekají změny

Zejména v Praze stávají zdarma hodiny i dny na jinak placených místech. V Praze jich jezdí okolo sedmnácti set, v Brně zhruba tři sta, objevují se i jinde. Řeč je o sdílených vozech. Zatímco běžní motoristé musí za parkování v širším centru metropole platit desítky korun za hodinu, nevyužívané sdílené vozy mají výjimku a stejně jako elektromobily za zábor parkovacích míst neplatí.

Foto: archiv, Právo

Parkování v Praze

Článek

„Sdílená auta neplatí, dokud jen parkují v zónách placeného stání. Pokud si je někdo pronajme, za parkování platí podle standardních pravidel,“ uvedl mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman. Firmy v Praze platí pouze manipulační poplatek sto korun za vůz ročně při vydání parkovacího oprávnění.

V Brně mají větší náklady. „Provozovatelé si pro každý vůz zapojený do sdílení mohou vyřídit parkovací oprávnění, za jedno zaplatí za rok tisíc korun. Samotný uživatel služby poté parkování neřeší,“ řekl mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.

Praha nyní uvažuje, že by se stokorunový poplatek zvýšil na úroveň ceny rezidenčního parkování. „Detailně to stanoví celoměstská reforma parkování, kterou nyní diskutujeme v koalici,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

MWC 2024: Létající taxíky mají zatočit s kolonami

Internet a PC

Ve stejném duchu uvažuje i radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola. „Auto carsharingu zabírá veřejný prostor jako každé jiné a navíc jsou to klasické půjčovny motorových vozidel, které tuto činnost provozují za účelem zisku, proto navrhujeme roční platbu bez slevy,“ řekl Ryvola.

„Je pravdou, že podporujeme tuto aktivitu, protože mnozí nemusí kupovat svůj vlastní vůz, proto jsme navrhli, aby postačilo jedno parkovací oprávnění na celou Prahu,“ dodal radní.

Někde hodinu, jinde i dny

Řidiči stačí auto odemknout čipovou kartou nebo mobilem, dojet do cíle a tam ho zase stejným způsobem „vrátit“ a nabídnout k pronájmu dalším lidem. Problém nastává ve chvíli, kdy vůz záhy nepotřebuje nikdo další.

„V atraktivních lokalitách může stát třeba hodinu, jinde je to v řádu hodin. Když nám ale někdo auto odveze třeba k hostivařské přehradě, může tam zůstat i několik dní,“ popsal Roman Filip, předseda Asociace českého carsharingu (AČC), která sdružuje největší společnosti na sdílení aut, jako je Car4Way nebo Anytime.

Praha představila návrh reformy parkování

Domácí

Delší zábor parkovacích míst se nezamlouvá některým obyvatelům ani starostům, situace ohledně parkovacích míst se řeší hlavně v Praze.

Firmy proto chystají závazek, že auta nebudou nechávat ležet ladem, nabídnou například slevu, aby si vůz opět někdo půjčil a z místa odjel. „Bude to platit pro celou Prahu, hranice bude spíše v řádu nižších dnů než hodin. Můžeme vypůjčení auta podpořit například tím, že na něj nabídneme slevu,“ popsal předseda asociace Filip. Závazek by mohl podle něj platit ještě letos.

Hřib: Stojí za to, carsharing podpořit

Podle náměstka Hřiba je však s ohledem na malé počty vydaných parkovacích oprávnění vliv carsharingu na snížení intenzity dopravy v hlavním městě neměřitelný. „Přínos carsharingu dokládá jen jeho využívání,“ tvrdí Hřib, podle něhož stojí za to, sdílení vozů motivovat a podporovat.

Zároveň si nemyslí, že by carsharingové vozy prohlubovaly problémy s parkováním. „Může to asi vyvolávat určitě subjektivní pocity, protože tato auta mají na sobě logo a jsou tak jednoznačně identifikovatelná oproti autům bez loga. Na městských částech se stává, že pokud lidé službu nevyužívají nebo ji neznají, nevěří, že by s tím autem mohl přijet domů i někdo z jejich sousedů. A mylně si to vykládají tak, že si tam takové společnosti ta auta jen odstavují,“ uvedl s tím, že AČC nemá problém s časovým omezením platnosti carsharingového parkovacího oprávnění na jednom konkrétním místě.

„Z našich údajů vychází, že jedno sdílené auto nahradí šest až devět vozů. Když lidé mohou auto sdílet, odloží nákup prvního vozu, rodiny si zase nepořizují třetí auto, ale využívají to sdílené,“ tvrdí Filip.

Jednotliví starostové městských částí v Praze podle něj uváděli, že sdílená auta podporují, ale přejí si, aby vozy nestály na jednom místě moc dlouho. „To je samozřejmě i v našem zájmu. Když stojí na místě, nic nevydělávají,“ připomněl Filip.

Hřib představil loni v prosinci reformu parkování, která předpokládá například zpoplatnění vjezdu do části pražského centra. V ideálním případě by podle něj měla platit od letošního října.

Převod auta půjde vyřídit on-line

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám