Hlavní obsah

Pandemie má i své vítěze

Právo, Stáňa Seďová

Pokud by se po dvou měsících od zavedení vládních opatření kvůli koronaviru sestavoval žebříček oblastí, které prošly největší proměnou, rozvoz jídla by byl na předních příčkách. Zájem lidí o přivezené jídlo vzrostl až o devadesát procent.

Foto: Novinky

Ilustrační foto

Článek

Stát se kurýrem byla pro stovky lidí šance, jak se finančně udržet nad vodou. A firmy je díky obrovské poptávce vítaly. Řady kurýrů se rozšířily o třetinu.

Jedním z nich je i Věnceslav (58), který přes 20 let pracoval u filmu jako osvětlovač. „U filmu se obvykle končí v prosinci a do konce února je pauza. Takže jsem letos odpracoval jen 15 dní, neměl jsem žádnou velkou finanční rezervu a ze dne na den jsem se ocitl bez příjmů. Skoro všechno začalo v půlce března stagnovat, ale rozvoz mi přišel jako jedno z mála odvětví, která jsou perspektivní i v této době. Navíc mám vlastní auto a lákalo mě, že je práce flexibilní a můžu si směny plánovat,“ popsal Právu Věnceslav.

Podnikali v turismu. Dnes dělají dobrovolníky nebo rozváží jídlo

Koronavirus

Když jako kurýr mezi spíše postpubertální mladíky nastoupil, nestačil se divit. „Původně jsem počítal s tím, že si rozvozem vydělám tak akorát na nájem a základní věci, ale překvapilo mě, že když je člověk flexibilní a nabere si dostatek směn, dají se rozvozem vydělat zajímavé peníze,“ říká kurýr.

Sedmnáctiletý i šedesátník

S filmem se to podle něj srovnávat nedá, ale s výdělkem je spokojený. „Kromě toho mě překvapilo, že občas jídlo vezu doslova za roh. Lidé bydlí pár set metrů od restaurace a stejně využívají rozvoz, to je celkem zajímavé,“ podělil se o své dojmy muž z Prahy, který se svým věkem řadí u nás mezi nejstarší kurýry. Má ale i starší kolegy.

„Našemu nejstaršímu kurýrovi je šedesát let, nejmladšímu sedmnáct. Někteří kurýři zvláště ve velkých městech jsou i chodci nebo jezdí například na kole. Takže nutně nepotřebují řidičák,“ řekl Právu ředitel společnosti Dáme jídlo Filip Fingl.

Pro někoho, kdo má auto a chce si práci plánovat podle sebe, je to zajímavá práce, kterou se dají vydělat slušné peníze
Věnceslav

„Od začátku krize evidujeme zvýšený zájem o pozici kurýra napříč celou republikou. Díky tomu jsme mohli jejich počty výrazně navýšit. Aktuálně máme okolo 1500 kurýrů. Před opatřeními to bylo zhruba tisíc,“ uvedl.

Práci si v této době kurýři překvapivě pochvalují. „Od začátku krize registrujeme nárůst spropitného pro naše kurýry, a to zhruba o čtvrtinu. Je vidět, že lidé si jejich práce v této kritické době váží a jsou rádi, že mají možnost nechat si jídlo dovézt. To nám potvrzují i samotní kurýři, kteří si komunikaci se zákazníky velmi chválí,“ dodává ředitel největšího rozvozce jídla v Česku.

U práce chtějí zůstat

Svou šťastnou volbu nového zaměstnání nechtějí mnozí z nich zcela zahodit ani po návratu života do normálu. „Svou práci mám rád, dělám ji přes 20 let a nemám důvod z ní odcházet. Těším se, až se zase začne točit, mělo by to snad být v průběhu června. Ale rád bych zůstal i aktivním kurýrem. Bude samozřejmě záležet na čase, ale ve dnech volna bych rozvážet chtěl. Pro někoho, kdo má auto a chce si práci plánovat podle sebe, je to zajímavá práce, kterou se dají vydělat slušné peníze,“ říká Věnceslav.

Rozvážkové firmy jsou zavaleny žádostmi o práci kurýra

Koronavirus

„Počet objednávek na Dáme jídlo roste meziročně stabilně o 50 procent. V posledních týdnech však růst ještě zrychlil a meziročně jsme vyrostli o zhruba 80 až 90 procent. Tento růst jsme zaznamenali, přestože téměř třetina restauračních partnerů byla po celou dobu nařízení zavřená,“ sdělil Právu Fingl.

Zvýšený zájem potvrzuje i druhý silný hráč na trhu s rozvozem jídla, společnost Wolt.

Místo létání dopravním letadlem teď pilot rozváží jídlo lidem

Zahraniční

„V České republice pozorujeme relativně velký růst poptávky. Důvodem je možná i to, že místo pracovních obědů v restauracích si lidé více objednávají obědy domů, protože z domu pracují. Máme radost z toho, že se doručování jídla věnují ženy i muži, lidé mladší i starší. Je spousta lidí, kteří vnímají doručování jídla jako skvělý trénink na kole nebo jako večerní přivýdělek po práci,“ potvrdil redakci generální manažer Woltu Jan Foret.

K posílení jejich pozice v Česku přispěl i překvapivý odchod z trhu rozvozce jídla Uber Eats.

Související témata:

Výběr článků

Načítám