Článek
Stát se kurýrem byla pro stovky lidí šance, jak se finančně udržet nad vodou. A firmy je díky obrovské poptávce vítaly. Řady kurýrů se rozšířily o třetinu.
Jedním z nich je i Věnceslav (58), který přes 20 let pracoval u filmu jako osvětlovač. „U filmu se obvykle končí v prosinci a do konce února je pauza. Takže jsem letos odpracoval jen 15 dní, neměl jsem žádnou velkou finanční rezervu a ze dne na den jsem se ocitl bez příjmů. Skoro všechno začalo v půlce března stagnovat, ale rozvoz mi přišel jako jedno z mála odvětví, která jsou perspektivní i v této době. Navíc mám vlastní auto a lákalo mě, že je práce flexibilní a můžu si směny plánovat,“ popsal Právu Věnceslav.
Podnikali v turismu. Dnes dělají dobrovolníky nebo rozváží jídlo
Když jako kurýr mezi spíše postpubertální mladíky nastoupil, nestačil se divit. „Původně jsem počítal s tím, že si rozvozem vydělám tak akorát na nájem a základní věci, ale překvapilo mě, že když je člověk flexibilní a nabere si dostatek směn, dají se rozvozem vydělat zajímavé peníze,“ říká kurýr.
Sedmnáctiletý i šedesátník
S filmem se to podle něj srovnávat nedá, ale s výdělkem je spokojený. „Kromě toho mě překvapilo, že občas jídlo vezu doslova za roh. Lidé bydlí pár set metrů od restaurace a stejně využívají rozvoz, to je celkem zajímavé,“ podělil se o své dojmy muž z Prahy, který se svým věkem řadí u nás mezi nejstarší kurýry. Má ale i starší kolegy.
„Našemu nejstaršímu kurýrovi je šedesát let, nejmladšímu sedmnáct. Někteří kurýři zvláště ve velkých městech jsou i chodci nebo jezdí například na kole. Takže nutně nepotřebují řidičák,“ řekl Právu ředitel společnosti Dáme jídlo Filip Fingl.
Pro někoho, kdo má auto a chce si práci plánovat podle sebe, je to zajímavá práce, kterou se dají vydělat slušné peníze
„Od začátku krize evidujeme zvýšený zájem o pozici kurýra napříč celou republikou. Díky tomu jsme mohli jejich počty výrazně navýšit. Aktuálně máme okolo 1500 kurýrů. Před opatřeními to bylo zhruba tisíc,“ uvedl.
Práci si v této době kurýři překvapivě pochvalují. „Od začátku krize registrujeme nárůst spropitného pro naše kurýry, a to zhruba o čtvrtinu. Je vidět, že lidé si jejich práce v této kritické době váží a jsou rádi, že mají možnost nechat si jídlo dovézt. To nám potvrzují i samotní kurýři, kteří si komunikaci se zákazníky velmi chválí,“ dodává ředitel největšího rozvozce jídla v Česku.
U práce chtějí zůstat
Svou šťastnou volbu nového zaměstnání nechtějí mnozí z nich zcela zahodit ani po návratu života do normálu. „Svou práci mám rád, dělám ji přes 20 let a nemám důvod z ní odcházet. Těším se, až se zase začne točit, mělo by to snad být v průběhu června. Ale rád bych zůstal i aktivním kurýrem. Bude samozřejmě záležet na čase, ale ve dnech volna bych rozvážet chtěl. Pro někoho, kdo má auto a chce si práci plánovat podle sebe, je to zajímavá práce, kterou se dají vydělat slušné peníze,“ říká Věnceslav.
Rozvážkové firmy jsou zavaleny žádostmi o práci kurýra
„Počet objednávek na Dáme jídlo roste meziročně stabilně o 50 procent. V posledních týdnech však růst ještě zrychlil a meziročně jsme vyrostli o zhruba 80 až 90 procent. Tento růst jsme zaznamenali, přestože téměř třetina restauračních partnerů byla po celou dobu nařízení zavřená,“ sdělil Právu Fingl.
Zvýšený zájem potvrzuje i druhý silný hráč na trhu s rozvozem jídla, společnost Wolt.
Místo létání dopravním letadlem teď pilot rozváží jídlo lidem
„V České republice pozorujeme relativně velký růst poptávky. Důvodem je možná i to, že místo pracovních obědů v restauracích si lidé více objednávají obědy domů, protože z domu pracují. Máme radost z toho, že se doručování jídla věnují ženy i muži, lidé mladší i starší. Je spousta lidí, kteří vnímají doručování jídla jako skvělý trénink na kole nebo jako večerní přivýdělek po práci,“ potvrdil redakci generální manažer Woltu Jan Foret.
K posílení jejich pozice v Česku přispěl i překvapivý odchod z trhu rozvozce jídla Uber Eats.