Hlavní obsah

Pancéřová skla kupuje obrana dál v Německu. Českou firmu ignoruje

Ministerstvo obrany promarnilo šanci ukázat, že podpora českého obranného průmyslu nejsou jen předvolební řeči. Místo aby vypsalo výběrové řízení na stamilionovou dodávku neprůstřelných skel pro obrněné vozy Iveco a umožnilo tak jedinému českému výrobci pancéřových skel – přeloučské firmě SVOS – se tendru účastnit, tak znovu bude nakupovat skla z Německa, a navíc přes prostředníka.

Foto: Právo

Obrněná vozidla Iveco používají čeští vojáci i v misích, jako např. v africkém Mali.

Článek

Na konci ledna resort vedený Janou Černochovou (ODS) podepsal tříletou rámcovou smlouvu na výměnu rozbitých a špatně průhledných pancéřových skel pro obrněnce Iveco za 148,7 milionu korun se státním podnikem Vojenský výzkumný ústav (VVÚ). Ten skla kupuje od německého výrobce GuS, a to ne přímo, ale přes českého prostředníka, firmu J. P. D. Group.

„S předpokládaným dodavatelem jsou dobré zkušenosti, přičemž výběr jiného dodavatele by znamenal ohrožení kvality opravovaných oken z důvodu nedostatku jeho zkušeností a patřičného know-how,“ argumentuje ministerstvo v mate­riálu, který před 14 dny vzala vláda na vědomí.

Černochová: Nechci se podílet na kampani, do Maďarska na V4 nejedu

Zahraniční

Podle firmy SVOS to ale není pravda, protože neprůstřelná skla stejně jako pancéřovaná vozidla vyrábí skoro třicet let pro desítky zákazníků po celém světě. „Dodáváme neprůstřelná skla i pro jiné armády NATO, totožná s těmi, která ministerstvo obrany nakupuje v Německu,“ řekl Právu generální ředitel SVOS Jaroslav Černý.

Ministerstvo podle něj sice udělalo vstřícný krok a s vedením jejich společnosti se sešli náměstci pro vyzbrojování Libor Koudelka a pro průmyslovou spolupráci Tomáš Kopečný, setkání ale k ničemu nevedlo. „S překvapením jsme se dozvěděli, že uživatel, tedy armáda, požaduje oprávnění měnit skla od výrobce vozidel,“ podotkl Černý.

Problémy německé armády: Polovina techniky je nefunkční, kasárna jsou v dezolátním stavu

Evropa

Levněji a rychleji

Dodal, že to považují za účelovou argumentaci, protože vozidla Iveco jsou již dávno po záruce a není k tomu žádný důvod. Armáda používá iveca od roku 2008 a celkově jich má 198.

Ministerstvo argumentuje také tím, že státní podnik VVÚ má svůj postup na výměnu ozkoušený a certifikovaný, což SVOS údajně nemá. „Pouhé přesvědčení potenciálního dodavatele, že službu bude schopen dodat, nebo jako v tomto případě, že má zkušenost s pancéřovými skly k jiné technice, je nedostačující,“ řekla Právu mluvčí obrany Jana Zechmeistrová.

Kdo je architekt války na Ukrajině Gerasimov

Válka na Ukrajině

Podle Černého je to další výmluva. „Pancéřová skla dodáváme české armádě pro tatrovky, toyoty a landrovery. Takže naši kvalitu znají,“ uvedl Černý. Podle něj se obrana navíc chová nehospodárně, protože firma jí přislíbila, že dokáže snížit cenu o 20 procent, a navíc kvůli výrobě v Česku zkrátit dodací lhůtu ze tří měsíců na 14 dní.

Prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiří Hynek se nad přístupem ministerstva pozastavuje, protože nevidí důvod, proč by ministerstvo nemohlo skla nechat vyměnit v Česku. „Toto je zakázka, kterou český průmysl zvládne. Navíc ve světle války na Ukrajině by ministerstvo mělo pamatovat, že dodávky ze zahraničí mohou selhat, a mělo by český průmysl více podporovat,“ řekl Právu Hynek.

Rusové rozvířili radioaktivní prach v Rudém lese u Černobylu

Válka na Ukrajině

Ministryně Černochová přitom ve svém desateru, které na začátku roku při nástupu do funkce představila, mj. slibovala výraznou pomoc českým zbrojařům. Stejně jako Fialova vláda. „Budeme dbát nejen o rozvoj a modernizaci ozbrojených sil, ale také domácího obranného a bezpečnostního průmyslu,“ stojí v programu vlády.

To by ale muselo ministerstvo chtít vyjet ze starých kolejí. Úplně stejnou rámcovou smlouvu na tři roky s VVÚ totiž podepsalo už před čtyřmi roky, tehdy za 82,5 milionu korun.

Výběr článků

Načítám