Článek
Cílem jízdy je propojit místa spojená s hodslavickým rodákem Františkem Palackým a současně zdolat tisícikilometrovou trasu do 24 hodin. Na start letošní jízdy se postavilo 133 účastníků, z toho dvě rikši a sedm velorexů. Zbytek byly motorky všech kubatur.
Premiérový ročník uspořádal neoficiální klub cestovatelů na motostrojích nazvaný Nesmrtelní dědci loni. To se na start postavilo 43 odvážlivců. Organizátoři předpokládali, že půjde o ojedinělou akci. Dnes přiznávají, že se přepočítali.
„Sami kluci nás kontaktovali, neustále nás bombardovali a chtěli něco takového zažít znovu. A chtěli i ti, co minule nejeli. Takže jsme se rozhodli, že to spustíme,“ řekl za tým Nesmrtelných dědků Jan Kudělka. Přiznal, že letošní počet účastníků 133 by nebyl konečný, kdyby přihlášky nestopli: „Zájem byl tak velký, že by se to možná vyšplhalo na 200 účastníků. Sami nevíme, kam by to šlo.“
Prezident Pavel na motorce vyrazil do Bavorska
Oproti loňsku doznala jízda několika změn. „Jedeme opačně. Minule jsme jeli nejprve na jih, tak teď jedeme na sever. Vyjíždíme směr Jeseníky,“ nastínil člen pořadatelského týmu s tím, že také upravili pravidla.
„Loni bylo kritérium zajet to co nejrychleji. Ale když ty stroje jsou různých kubatur, tak není dobré takhle mezi sebou závodit. Takže jsme limit nastavili na 24 hodin. Body získá ten, kdo to zvládne do 24 hodin. A pak máme ještě soutěže a kvízy po trase a máme časové měření na dvou úsecích,“ prozradil.
I když je jízda oficiálně vypsána na tisíc kilometrů, mohli si účastníci vybrat, zda nechtějí absolvovat poloviční porci. „Tisícovka je hlavně pro ty silnější kubatury, protože motorky mají samozřejmě tu cestovní rychlost jinou než ty malé stroje. A pětistovku jsme udělali proto, aby se malé pionýry a babety mohly taky účastnit. Ty by tisícovku každopádně nedaly. Ale je tam pár rarit, několik fichtlů se totiž rozhodlo jet tisícovku. Tak jsme zvědaví, jestli je to vůbec reálné,“ nastínil Kudělka.
Ve dvě ráno v centru Prahy
Dodal, že účastníky jízdy lze sledovat pomocí aplikace, na niž se zájemci dostanou přes webové stránky nesmrtelnidedci.cz. „Projedeme místa spojená s naším rodákem Františkem Palackým, jako zámek Maleč, Lobkovice, kde má hrobku, i Prahu. Raritou je, že jedeme přes Václavské náměstí v Praze, takže když lidi zhruba ve dvě ráno vstanou, zažijí atmosféru dvoutaktů na Václavském náměstí,“ prozradil.
Protože nárůst účastníků oproti loňsku je více než trojnásobný, je většina letošních účastníků nováčky. Jsou mezi nimi i Radim Vondrák (50) s dcerou Kristýnou (20) z Frýdku-Místku. Zatímco táta jede v unikátním velorexu čtyřkolce z roku 1973, dcera sedlá skútr Tatran S-125 z roku 1968.
„Loni jsem nemohl, ale byl jsem se podívat na startu. Mrzelo mě to, ale letos toho lituju,“ smál se krátce před startem Vondrák a přiznal, že jede v podstatě na popud dcery: „Když holka chtěla, tak jsme poskládali tatrana a přihlásili se.“
Kristýna přiznala, že to je pro ni v sedle Tatranu premiéra. „Pojedeme celou dobu spolu, budeme se hlídat navzájem,“ ujistila.
Role prý mají rozdané jasně. „Já jsem mechanik, vodič a proviantník, protože většina věcí je nabalená ve velorexu a jedu před ní,“ poukázal Vondrák.
Na dotaz, kde vidí po cestě největší úskalí, Kristýna odpověděla, že za Rýmařovem, jen co přijdou první kopce. „Já bych to viděl po první odbočce do těch kopečků a potom za Rýmařovem,“ doplnil ji otec.
Cíl, za kolik chtějí Palackého tisícovku zvládnout, otec s dcerou nemají. „Jelikož měl velorex ještě ve středu rozebraný motor a tatran je čerstvě poskládaný, tak budeme rádi, když dojedeme v jakémkoliv čase,“ připojil Vondrák. „Ale chceme těch 24,“ ujistila jeho dcera Kristýna.