Článek
Ekonom, jehož jméno redakce zná a který je zaměstnán ve zdravotnickém zařízení, Právu sdělil: „Běžnou praxí je, že pacient je fakticky propuštěn například v pátek, ale klinika jej eviduje až do pondělí. Za tyto černé duše pak dostává peníze od pojišťovny, která tuto praxi spíše toleruje.“
Že pojišťovny, ale i ministerstvo preferují spíš laxní přístup v kontrole lékařů, tvrdí i čtenářka, jejíž jméno redakce také zná: „Na výpisu jsem našla výkony, které nekorespondovaly s tím, jak jsme ke své lékařce docházela. Seznámila jsem s tímto závěrem i příslušný útvar ministerstva zdravotnictví.“
Odpověď zněla, cituje čtenářka: „Z tohoto hlediska je Váš podnět k posouzení současného způsobu zdravotní péče poskytované praktickými lékaři přínosný a jménem Ministerstva zdravotnictví ČR Vám za něj děkuji.“ Nestalo se ale prý vůbec nic.
Právu v pátek napsala i inženýrka Věra Bibrová z Prahy: „Potvrzuji, že při proplácení úhrad za poskytnutou lékařskou péči zdravotními pojišťovnami lékařům i zdravotním zřízení může v celostátním měřítku docházet ke značným únikům finančních prostředků ze zdravotního pojištění.“
Výpisy dostanou lidé zdarma
Písemné výpisy z osobních účtů, jež na vyžádání zasílá i Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP), jsou zdarma, stejně tak elektronické přes počítač. Lidé v nich například odhalí předpis léku, který neužívají, nebo návštěvu lékaře v době, kdy u něj ve skutečnosti nebyli.
„A to ať již v důsledku chyb, omylů, takzvaného selhání lidského faktoru, anebo v důsledku záměrného účtování výkonů, které nebyly provedeny, ze strany poskytovatelů za účelem obohacení,“ dodává Bibrová.
Kontrola výpisů z osobních účtů zdravotní péče samotnými pacienty podle Bibrové nic nevyřeší. O výpis totiž požádá ročně zatím jen minimální počet pojištěnců.
Elektronickou zdravotní knížku má sice už 2,5 miliónu lidí, tedy každý čtvrtý Čech, ale v průměru se za poslední půlrok pohybuje číslo žádostí o stažení přehledu vykázané zdravotní péče jen okolo 15 tisíc za měsíc. O roční písemné výpisy žádá VZP ročně 90 tisíc klientů.
Záznamy si ověřuje jen 3,9 procenta čtenářů
V anketě na Novinkách.cz, kde hlasovalo 13 584 čtenářů, na otázku, zda kontrolují své výpisy, kladně odpovědělo jen 13,9 procenta čtenářů.
Problém je podle Bibrové rovněž v tom, že výpisy zasílá pojišťovna nejdříve v 1. čtvrtletí po skončení roku. „To je poměrně značný časový odstup, aby si pacienti pamatovali, jaké výkony podstoupili v uplynulých 12 měsících. Kromě toho nejsou také řazeny chronologicky, nýbrž podle metodiky jednotlivých pojišťoven,“ upozorňuje inženýrka.
Lidé se ztotožňují i s názorem poslance ODS Borise Šťastného, že povinný výpis je ekonomický nesmysl, „který by stál půl miliardy ročně“, neboť pacienti se ve výpisech stejně moc nevyznají, a pokud by jim chodily pravidelně, končily by v koši.
„Ve Francii výpisy hned po návštěvě“
Přitom ještě na jaře, jak už Právo informovalo, slibovala koalice ODS, TOP 09 a VV jak v rámci zdravotnické reformy přistřihne automatickými výpisy křidélka nepoctivým lékařům, kteří si od pojišťoven účtují výkony, jež nikdy neprovedli. Zůstalo ovšem jen u slibů.
Jana Lejskova Právu napsala z Paříže: „Je velká škoda, že něco takového ještě nepřišlo do Česka. Ve Francii mi pojišťovna posílá výpis po každé návštěvě lékaře a lékárny, kde je přesně rozepsáno, kolik co stálo, kolik jsem platila já a kolik doplácela pojišťovna. Tohle by mělo být běžné i v Čechách, aby se tak zamezilo už tak dost velké korupci.“