Hlavní obsah

Pacienti nerozumí lékařským zprávám. Radí se s umělou inteligencí

4:02
4:02

Poslechněte si tento článek

Pacienti mají problém rozluštit zkratky, které si odnáší v lékařských zprávách od specialistů. Dokument sice předají praktickému lékaři, který si s medicínským žargonem poradí, jako laici ale chtějí znát obsah sdělení také. Vypomáhají si proto umělou inteligencí, která jim zprávu přeloží. Podle lékařů na to ale nelze spoléhat.

Foto: Envato Elements

Ilustrační snímek

Článek

Funkce ledvin stabilní, CKD G2A1, bez proteinurie, trvá remise. Nadále deplece B-lymfocytů.

S podobnými obraty se v lékařských zprávách setkávají běžně. O dodatečné vysvětlení ale požádá jen zlomek z nich. Ať už z ostychu, zapomnětlivosti nebo obav, že jim specialista odvětí, že není dokument určený pro ně, nýbrž pro praktického lékaře. A ten sdělení rozumět bude.

„Pacient má samozřejmě právo pokusit se porozumět zprávě. V první řadě by se měl ale zeptat lékaře, který mu tu zprávu vystavuje. Ten by s ním měl při předávání promluvit a říct mu to nejdůležitější,“ míní prezident České lékařské komory Milan Kubek.

Žádné USB. Rentgenový snímek dostávají pacienti stále na DVD, brzy si ho nikde nepřehrají

Domácí

Komunikace mezi lékaři a pacienty stále drhne, což připouštějí i lidé z oboru. Využití volně dostupných nástrojů umělé inteligence, jako je třeba ChatGPT, sice nezatracují, ale na výsledek by nespoléhali.

„Nevysvětlí vám podstatu. Prvním pomocníkem by měl být praktický lékař, když pacient nerozumí nějakému nálezu od specialisty,“ dodal Kubek.

„Rizika spatřuji především v možné dezinterpretaci odborného textu AI systémem, který není primárně určen pro medicínské účely. Některé kontextuální souvislosti nebo specifické významy medicínských termínů mohou být přeloženy nepřesně nebo zavádějícím způsobem,“ přidává se Ondřej Volný, předseda České společnosti pro umělou inteligenci a inovativní digitální technologie v medicíně.

Využívání AI pacienty se ale nebrání, naopak je podle něj na tuto potřebu nutno reagovat.

Desetina lidí nerozumí lékaři

Necelá desetina pacientů však opouští ordinaci lékaře s tím, že mu nerozuměla a nedoptá se. Ukázal to nedávný průzkum, který si nechala zpracovat Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP). Víc než polovina lidí má občas problém vstřebat, co jim lékař říká, ale vyjasní si to na místě. Skutečně spokojeně a s jasným vysvětlením opouští ordinaci jen 34 procent lidí.

Volný souhlasí s tím, že by měly být lékařské zprávy srozumitelnější.

To, že zkoušejí lidé využívat AI, považuje za důsledek zvyšující se dostupnosti těchto technologií i přetrvávající komunikační bariéry mezi pacienty a zdravotníky.

„Řešením však není spoléhat se na nespecializované AI nástroje, ale systematicky pracovat na kultivaci způsobu, jakým lékaři dokumentaci píší, aby byla zachována odbornost, ale bylo doplněno srozumitelné shrnutí pro pacienta,“ nastínil předseda odborné společnosti, který působí ve Fakultní nemocnici v Ostravě.

Spolu s tím je podle něj potřeba „vyvíjet specializované nástroje pro podporu zdravotní gramotnosti pacientů, které budou medicínsky validované a bezpečné“. To nyní ChatGPT a jiné volně dostupné systémy nejsou.

V zahraničí jsou ale o krok napřed. Na Stanford University School of Medicine zkouší pomocí AI vytvářet srozumitelné popisy laboratorních vyšetření. Lékař musí výsledek odsouhlasit a výrazně mu to šetří čas, který by jinak musel sám popisem strávit. V Česku debata o využití technologií ke zlepšení komunikace teprve začíná.

Lékař sem nechce? Tak mu to nařiďte, přejí si pacienti

Domácí

Výběr článků

Načítám