Článek
Jak Dolínek ve středu připomněl, šestikilometrový tunelový komplex zůstane sirotkem, neboť chybí napojení na vnitřní i vnější okruh města. Jeho stavba však je stále v nedohlednu.
„Blanka měla být dokončena v době, kdy stát dokončí svoji investici do pražského okruhu. Stát nás ale nechal na holičkách,“ uvedl Dolínek. Tunel bude proto řidičům sloužit jen ve zkušebním provozu.
„Řidiče bych chtěl požádat o opatrnost a zvýšenou pozornost,“ řekl náměstek. Podle něj se budou muset teprve naučit Blanku používat. Zprvu proto bude v celé délce snížená rychlost 50 kilometrů v hodině.
O pokračování vnitřního okruhu bude podle náměstka vedení města rozhodovat v nadcházejících týdnech. Jde zejména o nový tunel podél Vltavy ve směru ke křižovatce Balabenka a o možnost zahloubení Holešoviček.
Už když se razila Blanka, objevily se studie, jak postavit pokračování s mosty a tunely nad Balabenkou. Okamžitě se ozvaly silné protesty veřejnosti, projekt byl nazván Blanka 2. Na Balabenku směřuje městský okruh územní plán Prahy z roku 1999, nepodařilo se to dosud změnit. Rovněž metropolitní plán, který je v přípravě, počítá v dopravním výkresu se západovýchodními radiálami až ze Štěrbohol.
Blanka, která včetně napojení na Strahovský tunel vyjde na 43 miliard korun, měla původně řidičům sloužit už v roce 2011. Vedení města ale otevření několikrát odsunulo. Stavbu, jejíž základní kámen pokládal někdejší primátor Pavel Bém (ODS), od začátku provází řada problémů – od soudních pří přes prodražování až po propady půdy. Otevře se v sobotu odpoledne.
Trojský most již rok slouží
Již od loňska je v provozu Trojský most. Dílo, jež získalo nominaci v soutěži Stavba roku, nakonec z městské kasy vysálo 1,3 miliardy korun. A to kvůli zásadním změnám projektu. Původně se předpokládalo, že vyjde na 450 miliónů korun.
Obloukový most měří 250 metrů, rozpětí hlavního pole, tedy délka mezi oběma pilíři, činí 200 metrů, což v Praze nemá obdoby. Na tuzemské poměry je i neobvykle široký, a to 36 metrů. Vzepětí u tak dlouhého mostu se zpravidla dělá větší, tedy oblouk je v nejvyšším bodě vyšší. V tomto případě má jen 20 metrů. Laicky řečeno, má jeden z nejplošších oblouků z podobných ve světě realizovaných konstrukcí.
Čekání na Blanku
26. září 2006 - Vítězem tendru na stavbu Blanky se stal Metrostav. Práce měly být hotové v roce 2011.
Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
18. dubna 2014 - Rozhodčí soud rozhodl o dostavbě tunelu. Metrostav měl stavbu dokončit do pěti měsíců, tedy do konce září 2014.
30. září 2014 - Náměstek primátora Jiří Nouza oznámil, že Blanka se otevře 2. prosince 2014.
Listopad 2014 - Kandidátka na primátorku Adriana Krnáčová v listopadu mluvila o otevření Blanky v březnu 2015. Podle Metrostavu se vždy počítalo s dubnem 2015.
26. února 2015 - Náměstek primátorky Petr Dolínek oznámil odložení zprovoznění tunelu. Musí se totiž vyměnit větší množství poničených kabelů technického zabezpečení.
8. dubna 2015 - Tunel by mohl být uveden do zkušebního provozu 15. září 2015. Jde o předběžný termín, na němž se v rámci kontrolního dne v Blance dohodli dodavatelé s městem.
30. července 2015 - Náměstek primátorky Petr Dolínek oznámil otevření tunelového komplexu 20. září 2015.
Zdroj: ČTK