Článek
Jak pokračují práce na tunelu Blanka?
Z hlediska stavebních prací stojí. Montáž technologie probíhá a my ze stavební části poskytujeme stavební výpomoc. Technologové potřebují zedníky na vyřešení drobných problémů. To samozřejmě děláme a rozhodně nikomu neházíme klacky pod nohy. Z našeho hlediska byly práce přerušené a na tom se nic nezměnilo.
Dne 24. 1. bylo druhé stání rozhodčího soudu hospodářské komise. To ukázalo, že je smlouva platná. Radnice nám uložila, že máme provést práce přesně za 46 miliónů korun. Odůvodnila to tím, že je potřeba zamezit škodám.
Tu žalobu budeme rozšiřovat. Takže k té původní dlužné částce ještě nějaká ta půl miliarda přibyde
Z našeho hlediska se jedná o velice drobné práce. Půlku dělá demontáž rámu, to jsme nikdy nepřerušili. Tam se pokračovat prostě muselo. Na to je vynaložených 27 miliónů korun a zbytek prací jsou takové drobnosti, zalití spár a uvedení nějakých odstávek. Radnice to někdy uvádí jako pokračování práce na Blance, což není úplně přesné.
Teď se čeká na další soud, jestli dá nějaké jiné rozhodnutí. Aby byl tunel zprovozněn, tak se musí vykonat práce za půl miliardy korun. Tuto částku je potřebné vynaložit na to, aby byl tunel průjezdný. To neznamená, že je to konečná částka, peníze se musí vložit i do jiných úprav.
Stavba měla být ale dokončena už za dva měsíce.
V kontraktu bylo v nějakém tom dodatku uvedeno, že tunel bude dodělaný 30. dubna letošního roku a provoz začne 1. května.
Občané Prahy se tedy slibovaného termínu nedočkají.
Tento termín je určitě passé.
Existuje nějaký reálný termín pro otevření?
Na to se mě všichni ptají. Ale to je to samé, jako když se zeptáte, kdy se narodí dítě, ale nevíte, kdy bude počaté. K přerušení jsme přistoupili ze dvou důvodů. Oba dva jsou stejně důležité. První důvod je i předmětem žaloby. Město nám dluží něco přes dvě miliardy korun. Druhý důvod je stejně důležitý. Kdyby nám nic nedlužilo, tak v těch pracích nemůžeme pokračovat. Většina jich je v režimu změn.
Zadávací dokumentace je totiž stará šest až sedm let a mezi tím se řada věcí změnila. Mnoho komponentů se dělá jinak. Změnily se normy, kolikrát se změnili představitelé na radnicích. Město má pochyby, zda by v případě povolení těchto prací nedošlo k rozporu se zákonem.
Město nám ty změny nepovolilo akceptovat. Většina těch změn vzniká z požadavků městských orgánů. Ty projekty konzultuje třeba technická správa komunikací, a když chce nějakou změnu, tak my ji vlastně provést musíme. Stavbu by po nás poté nepřevzali.
Dříve jste se zmínil o tom, že nemáte projektovou dokumentaci. Teď už ji tedy máte?
Nezmínil jsem se o tom, že ji nemáme. Já jsem možná říkal, že ji nemáme odsouhlasenou. Práce je složitá, projektant pracuje tak, jak je potřeba. Projektová dokumentace se musí ještě ke všemu průběžně aktualizovat. Není pravda, že bychom ji neměli, my jsme ji neměli akorát schválenou.
Jak je to s těmi penězi, co vám město Praha dluží. Už něco zaplatilo?
Ne, nic se nezměnilo. Dlužná částka podle žaloby čítá okolo dvou miliard. Nepohnulo se to a budeme to doplňovat, protože fakturace měla být uhrazena do konce října. Můžete žalovat až faktury, které jsou po lhůtě splatnosti.
Do té doby, než jsme stavbu přerušili, byly v plánu ještě jiné práce a o to tu žalobu budeme rozšiřovat. Takže k té původní dlužné částce ještě nějaká ta půl miliarda přibyde.
Jaké máte v současnosti vztahy s hlavním městem?
Já pořád říkám a myslím to vážně, město Praha je náš vážený zákazník a snažíme se mu vyhovět. S Prahou neustále komunikujeme a jednáme. Pro město děláme další zakázky například metro. Není to tak, že bychom se hádali do krve nebo že bychom se chtěli vraždit po ulicích, vůbec ne.
Jaké byly vynaložené náklady na vícepráce spojené se zakonzervováním tunelu při pozastavení stavby?
K tomuto se dá říci asi jediná věc. Já jsem slyšel někde nějaká čísla v miliardách. Ta cifra jde úplně mimo realitu. Nějaké náklady tam jsou. Konzervace tunelu nebyla zásadní. Jsou tam náklady, které vyhodnocujeme jako vícepráce.
Z důvodu pozastavení pracovní činnosti jsme museli zajistit ostrahu objektu. Stavba se musí prohlížet, protože není hotová. Až bude dokončená, tak se díky čidlům bude hlídat sama. Dvakrát denně celou stavbu musí projít technici a zkontrolovat. Dále máme připravenou havarijní četu pro případ, že by se tam něco stalo.
Vyšplhá se celková cena skutečně na zhruba 36 miliard korun?
Ono se to často plete. V těch cenách je strašný zmatek. Velice často se říká, že to Metrostav nabízel bez DPH za 18,7 miliardy a že to dnes zdražil na 37 miliard. To jsou prostě hrušky a jablka. Těch 18,7 miliardy bylo bez DPH a bez valorizace.
Noviny publikují 37 miliard, to jsou kompletní náklady na stavbu, čili náklady na projektové práce, inženýrský průzkum, na skladování, na monitoring stavby, na technologickou část, která dělá nějakých pět miliard. Bez DPH jsme na nějakých 25 miliardách za stavební část.
Celkovou částku by mělo vyčíslit město Praha, já tuto zprávu mám taky z nějakých informací a zpráv. To jsou prostě jiné peníze. My jsme řádově u těch 25 miliard korun.