Článek
Tramvaje nejsou první vozy Dopravního podniku Ostrava, které Konotop dostal. „Už jsme jim poslali deset dieselových autobusů Solaris, které jsme vyřadili v rámci ekologizace vozového parku,“ sdělil generální ředitel dopravního podniku Daniel Morys.
Podle starosty Konotopu Artema Semenikhina si obyvatelé města ležícího na severovýchodě Ukrajiny někdejší ostravské autobusy pochvalují. „Říkají, že když v nich jedou, tak se cítí, jako by už byli v Evropě. Oni v nich odpočívají, jsou za ně moc rádi,“ řekl.
Tramvaje budou odváženy postupně, po šesti kusech. Nakládka jedné tramvaje trvá zhruba dvě hodiny, kvůli výšce tramvaje se již dříve demontovaly například pantografy. Poslední vůz by měl z Ostravy odjet do konce ledna 2024. Převoz tramvají z Ostravy zajistila ukrajinská strana díky třímilionovému daru českého ministerstva zahraničních věcí.
Ve zničeném Mariupolu opět jezdí česká tramvaj. Linku otevřel na dálku Putin
„Pokud bychom ty tramvaje nedarovali na Ukrajinu, dali bychom je do elektronické aukce, jejímž prostřednictvím běžně děláme výprodej vyřazených vozů,“ poukázal Morys a upozornil, že darování vozidel museli schválit ostravští radní.
Starosta Semenikhin za dar děkoval. „Někdo řekne, že to je jen tramvaj, ale pro nás to není jen tramvaj. Díky nim cítíme vaši starost o nás, váš zájem, vaši podporu,“ vzkázal nejen Ostravanům, ale všem obyvatelům České republiky.
„Všichni jsou vám vděční a my vám děkujeme za podporu a naději,“ doplnil s tím, že dříve, než vyjedou tramvaje v jeho městě na koleje, budou muset upravit jejich rozchod. Na Ukrajině je totiž o čtyři centimetry širší. Přestavbu podvozků odhadl na dva až tři měsíce.