Hlavní obsah

Opravy tramvají po vandalech stojí milióny. Čisté vydrží sotva pár dní

Novinky, Marika Konárková
Praha

Jak zamezit řádění vandalů v tramvajích, autobusech a trolejbusech, řeší snad každé město. Dopravní podniky někde instalují do vozů kamery, jinde sázejí na speciální fólie. Jak říká vedoucí pražské provozovny Opravny tramvají Hostivař Jaroslav Janda, jde o nemalé finanční výdaje, konkrétně o 6,5 miliónu ročně jen za tramvajové vozy.

Opravená tramvaj po vandalech vydrží necelý týdenVideo: Novinky

Článek

Opravna tramvají Hostivař, která slouží k údržbě tramvajových vozů Dopravního podniku hl. m. Prahy, by mohla o vandalském řádění vyprávět. Velké množství oprav se týká například poškození skel, vnitřního obložení a sedadel. Opravářům zabere zhruba jeden až tři dny, než se jim podaří opravit jednotlivé komponenty u jedné tramvaje.

„Pokud je okno výrazně poškozeno do hloubky, řeší se výměnou, v případě menšího poškození se dá ornament vybrousit a okno se užívá dál. Na fixy a spreje jsou používány speciální mycí prostředky, které ale nápis většinou neumyjí úplně dočista a zůstává třeba obrys. Často opravujeme poničený polstr na sedačkách,“ uvedl Janda.

Jan Kroupa, který se věnuje vybrušování skla, zejména pak u oken dopravních prostředků poničených od vandalů, do vozoven tramvají za tímto účelem pravidelně dochází. Se zarmoucením uvádí, že opravená tramvaj vydrží asi tři dny, než se na ní neukáznění občané opět podepíší.

Zatímco například v Brně dohlížejí na několik moderních tramvají kamery, Praha opatřuje nová okna antivandalskou fólií, která má zabránit poškození. U laminátových sedaček a vnitřního obložení se používá antivandalský lak, který sice nezabrání aplikaci sprejů nebo lihových fixů, ale barva se snáz z poškozeného místa dostává.

V hostivařských dílnách ročně opraví čtyři stovky tramvají

Ročně se v Hostivaři opraví zhruba 250 vozů na pravidelných opravách a 150 vozů na opravách mimořádných, případně po nehodách.

V hostivařských dílnách ročně opraví čtyři stovky tramvajíVideo: Novinky

„Nejčastějším typem opravy je ta pravidelná, která se provádí u starších typů vozů po 120 tisících kilometrech. U novějších po 200 tisících kilometrech. Jde o kompletní revizi celého zařízení. Oprava u starších typů vozů trvá zhruba 30 až 35 dnů, u novějších pak 50 až 55 dnů. Po provedení opravy je vozidlo dále způsobilé jezdit 120 - 200 tisíc kilometrů,“ řekl Novinkám Janda.

V hostivařské opravně tramvají nyní pracuje zhruba 350 zaměstnanců.

Související témata:

Výběr článků

Načítám