Článek
Strážní domek a také stavědlo vyšehradského nádraží je z roku 1901 stejně jako blízký železniční most. Postavit ho bylo nutné po rozšíření tratě přes Vltavu na dvě koleje.
Podle stavebněhistorického průzkumu stavědlo o rozměrech asi 5 × 3,5 metru z hrázděného zdiva na kamenné podezdívce fungovalo nejméně do roku 2013, odkdy se výhybky ovládají dálkově. Přístroje sice zmizely, patrně kvůli vandalům, zachovala se však původní podoba s množstvím detailů. Nové jsou až současné zásahy proti vniknutí.
Kvůli stavu typového domku v únoru magistrátní památkáři konstatovali porušení zákona, „neboť povinností vlastníka kulturní památky je pečovat na vlastní náklady o zachování kulturní památky, udržovat ji v dobrém stavu a chránit ji před ohrožením, poškozením a znehodnocením“.

Železniční domek je z roku 1901 stejně jako blízký nýtovaný most.
Spor o osud železničního mostu na Výtoni má rozetnout posudek o historickém dědictví

Z podnětu zastupitele Prahy 2 Jiřího Macha (Praha 2 sobě) magistrát nařídil Správě železnic, aby do 90 dnů u domku opravila střechu, okapy, odstranila náletové rostliny a provedla „zazdění okenního otvoru vedle vstupních dveří“, vyměřil také tisícikorunový poplatek.
Práce už byly provedeny, ve vysklených oknech jsou tvárnice z pórobetonu, okolo pařezy, doplněny byly okapy a svody vody.
„Stát má jít příkladem a realizovat jak rekonstrukci památkově chráněného mostu, tak i přilehlého strážního domku. Nyní doufáme, že se jednou dočkáme jak zrekonstruovaného mostu a nové zastávky, tak i změn v okolí,“ uvedl Mach. Odbor také dostal podněty ke stavu jiné památky, železničního mostu ze stejného roku jako domek.

Zabezpečení pomocí pórobetonových tvárnic.
Stavědlo chráněné spolu s nádražím stojí na půl cesty mezi ním a mostem. Vedle nádraží a domku byla chráněna také hrázděná čekárna mezi kolejemi. Nevyužívané nádraží Správa železnic prodala v roce 2007, nový vlastník v roce 2008 zbořil budovu hrázděné čekárny, za což vyfasoval pokutu.
Provizorní oprava domku má vydržet do jeho celkové rekonstrukce, kterou Správa železnic předpokládá s úpravami trati v letech 2025 až 2026. „Dojde k opravě samotného objektu a revitalizaci celého okolí. Do doby realizace investiční akce dojde ke zintenzivnění údržbových prací, a to tak, aby nedocházelo k dalšímu technickému zhoršování stavu předmětné stavby,“ sdělila magistrátu Správa železnic.

V pozadí vyšehradské nádraží.
Obnova by se podle památkářů měla soustředit na návrat k původní podobě objektu, zrestaurovat dožilé dřevěné prvky, obnovit dekorativní omítky.
Architekt Ivo Nahálka: Přeměna nádraží Vyšehrad by měla skončit v roce 2026
